Suske en Wiske gaan naar de Unief

Een nieuw hoofdstuk voor twee stripfiguren

Met de hulp van twee geëngageerde studenten gaan twee Belgische stripiconen, 73 jaar na hun geboorte, eindelijk naar de universiteit. Om hen klaar te stomen hebben de twee personages een nieuwe look en naam gekregen. Wij spraken met Studio Vandersteen over deze grootse plannen.

Ciske en Woeske

"De Vlaamse student denkt dat strips voor kinderen zijn", aldus Koen Vandersteen, huidig CEO van Studio Vandersteen, bekend als thuisbasis van de Suske en Wiske-strips. "In Amerika, Frankrijk of Japan zie je dat strips worden gelezen door mensen van alle leeftijden. Maar bij ons is het als tiener plots niet meer 'cool' om eens een Suske en Wiske-album te lezen. Dat is natuurlijk erg jammer, want zo mist een groot deel van de populatie onze mooie verhalen. En mist onze portemonnee hen natuurlijk ook." (lacht)

Studio Vandersteen had al eerder een poging gedaan om Suske en Wiske een make-over te geven voor een ouder publiek. In Amoras stal een oudere versie van de twee helden de show, al dacht het grote publiek daar anders over. "Wij zijn de eersten om toe te geven dat Amoras een grote flop was", wordt ons door Vandersteen verteld. "We waren te ver verwijderd van de jeugd van vandaag. Allez ja, het was misschien een beetje dwaas om te denken dat een stel oude tekenaars iets wist van wat er vandaag de dag hip is hé."

Om zo'n zelfde flop tegen te gaan besloot Vandersteen deze keer een wedstrijd te organiseren onder de studenten. Jongeren over het hele land kregen de kans hun ideeën over de verouderde stripfiguren op te sturen, waarna uit die voorstellen Studio Vandersteen de versies koos die enerzijds het hipst waren en anderzijds het dichtst aanleunden bij de originele personages. Ook leuk: de winnaars studeren allebei aan de UGent!

Het Wiske-design werd gewonnen door Lente Dela Foiyette (20), derde bachelor Kunstwetenschappen. "Ik was heel blij toen ik hoorde over de wedstrijd," vertelt ze ons enthousiast, "want ik zat al jaren met een idee in mijn hoofd om van Wiske een realistischer personage te maken. Als kunstwetenschapper heb ik veel respect voor het Belgische striplandschap, maar je kunt het moeilijk inclusief noemen. Jommeke, Kiekeboe, Nero, Kuifje: allemaal blanke heteromannen, waar vrouwen steeds een bijrol moeten spelen. Je kunt hoogstens beweren dat Jommeke misschien aseksueel is en dat Kuifje duidelijk nog in de kast zit."

"Wiske leek me daarom het ideale personage om de Belgische strips eindelijk een inclusiever karakter te geven. Ik heb hem/haar non-binary gemaakt. Dat bleek niet zo moeilijk te zijn: een strik minder en een broek meer doet al wonderen! Ik heb hem/haar ook de naam Ciske gegeven, om op die manier mensen op speelse wijze op hun eigen privileges te wijzen."

Heel anders is het Suske-design, dat werd ingezonden door Adelheid-Reinout van den Bosschen-Welvaert (22), tweede bachelor Rechten. "Ja, ik ben de wedstrijd eigenlijk toevallig tegengekomen. Een goeie maat van mij had mij daarin getagd op Facebook: 'Wajow Adel, gij bent fokking grappig, doe daaraan mee!' Eerst was mijn idee om Suske te veranderen in 'Soske', omdat hij een rode T-shirt draagt en over alles zit te janken. Maar dat vond Koen veel te politiek."

"Maar dan had ik zoiets van 'Tiens, Suske, da's nu toch echt ne woes.' En ja, daar komt het idee voor Woeske vandaan. Ik heb eigenlijk niet veel veranderd aan het personage. Zijn rode T-shirt heb ik roos gemaakt, maar aan zijn karakter heb ik niet veel veranderd. Want ja, hij was al ne woes."

De Avonturen van Ciske en Woeske zijn binnenkort te verkrijgen, maar in de tussentijd kun je nog altijd deelnemen aan de wedstrijden om Lambik, Sidonia en Jerom een make-over te geven.