EHBOudejaarsnacht

Vreugde alom, want de feestdagen staan voor de deur. Studenten maken zich op oudejaar klaar voor een laatste nachtje stappen voor de start van de examens. Helaas brengt die periode ook elk jaar hetzelfde probleem met zich mee: welke look is adembenemend genoeg voor deze laatste keer volledig losgehen?

De knoop van je broek die veel te strak zit aan tafel, oren die bedolven worden onder kerstgekrijs als Last Christmas en het zoveelste passieve nieuwjaarsvoornemen. De eindejaarsperiode breekt weer aan, met als kers op de taart: oudejaarsnacht. Examenstress verdwijnt als sneeuw voor de zon, want die nacht zetten we maar al te graag de bloemetjes buiten. Voor wie al van tevoren zijn of haar outfit samenstelt, verloopt die avond niet altijd even vlekkeloos - letterlijk soms. Met die keuze gaat heel wat gewinkel en gepieker gepaard. Schamper schotelt voor: een duurzame en efficiënte NYE-gids.

Duurzaam

Om dé perfecte feestoutfit bijeen te sprokkelen, hoef je echt niet naar de Veldstraat. Control+V's vermijden en schuldvrij shoppen kan je moeiteloos in de vele tweedehandswinkels in Gent. Hier vind je betaalbare stukken en ben je haast zeker van een pièce unique. Alom bekend zijn de Think Twice-zaken die vintage spullen een tweede thuis geven, maar daar stopt het niet. Ook FANN, de Oxfam-Wereldwinkel en - jawel, wij testten het voor jullie uit - de Kringwinkel Ateljee-shops bieden jou deze periode een uitgebreide feestcollectie aan. Zo begin je duurzaam aan het nieuwe jaar en vink je meteen een goed voornemen op je lijstje af.

In tweedehandswinkels ben je haast zeker van een pièce unique

Wie een beetje creativiteit gebruikt, kan ook eens neuzen in familiekleerkasten. Zussen en moeders, maar ook broers en vaders hebben tal van spullen liggen die je eenvoudig kan omtoveren tot iets gloednieuw. Nog grotere creatievelingen doen het misschien liever helemaal zelf en borduren in geen tijd een volledige outfit in elkaar. Weg dubbelgangers! Hallo, ecologie.

Partyproof

Helaas is je party outfit op oudejaar zelf partyproof houden niet altijd een makkie. Het vijfgangendiner is zo'n eerste valstrik. Hopeloze smospot of getrainde wijndrinker? Een servet op je schoot leggen doet soms al wonderen. Wanneer je echter een catastrofe verwacht, kan een oude trui bovenop je outfit soelaas bieden, maar het liefst van al trek jij je chique kleren pas aan na het dessert.

Als je dan eindelijk je feesttenue hebt aangetrokken, wil je absoluut problemen voorkomen tijdens je nachtje stappen. Vooreerst: vermijd hakken. Het liefst laat je ze thuis, of wissel je ze na je vijfde glas champagne in. Het zijn slechts uitzonderingen die de hele nacht volhouden op stelten. Andere no-go's zijn kostbare of splinternieuwe spullen, reusachtige handtassen en ongemakkelijke of fragiele kledij. Liters bier staan gelijk aan veel toiletplezier en liggen prutsen aan die jumpsuit kan je écht wel missen.

Sterk aan te raden: donkere kleuren. Of het nu zweet, alcohol of nog een restant mayonaise is, vlekken vallen er veel minder in op. Ook laagjes doen veel goeds om zowel de gloeiend hete dansvloer als de koude winterprik te trotseren. Daarbij enkele minder waardevolle accessoires en you're good to go. Vestimentair verantwoord: check.