Verenigingenvriendjes: CenEka, IEEE en PKarus

Studentenverenigingen liggen al eens snel in de clinch, maar het mag het ook eerlijk gezegd worden als dat niet zo is. Zo vonden we drie verenigingen die het best goed met elkaar kunnen vinden. Echte boezemvrienden zelfs. CenEka, IEEE en PKarus.

De relatie

De richting ingenieurswetenschappen aan de UGent is een uniek fenomeen, en dat zeggen we niet enkel omdat ingenieurs unieke sneeuwvlokjes zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld ook meer dan twintig masteropleidingen, en over al deze opleidingen heerst er een grote almachtige vereniging die iedereen wel kent: de Vlaamse Technische Kring (VTK). Maar wat niet iedereen weet, is dat hiernaast ook nog andere verenigingen bestaan. Zo is er CenEka voor de studenten burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen en elektrotechniek, PKarus voor de jonge ingenieurs werktuigkunde en elektrotechniek en IEEE voor de elektrotechniekers, werktuigkundigen, computerwetenschappers en een paar hogeschoolstudenten elektromechanica (maar die zijn in de minderheid).

"We zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, maar op andere vissen"

De aandachtige lezer vraagt zich nu af of zij niet allemaal in dezelfde vijver vissen (op die HoGenters na, uiteraard). Het antwoord daarop is 'ja'. Maar zoals Dennis Maes, voorzitter van CenEka, zegt: “We zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, maar op andere vissen.” Zo organiseert PKarus spoedcursussen automechanica om de praktijkervaringen voor werktuigkundigen te verbeteren. CenEka gaat dan weer een avond over blockchain praten en de leden van IEEE willen een auto maken.

Hoe het begon

Deze drie verenigingen zijn eigenlijk maar sinds kort boezemvrienden. Sinds vorig jaar organiseren ze samen een job fair genaamd EMECS (ElectroMechanics, Electronics and Computer Sciences). Het is een mengeling tussen een job fair, een netwerkevenement en een technology conference . Dit was zo'n groot succes (meer dan tweehonderd studenten) dat ze besloten hebben om er dit jaar nog een te organiseren.

"Vorig jaar had elke vereniging exact 33% van het totale ledenaantal."

Zelfs de manier van samenwerken is ongeëvenaard en heeft als doel de relatie te versterken. Zo worden in elke vereniging twee vaste leden aangesteld om zich volledig bezig te houden met de organisatie. Door deze werking staan de bedrijven nu al in een rijtje aan te schuiven om er aanwezig te mogen zijn. Natuurlijk moet er altijd wat opwinding zitten in een relatie. Hiervoor houden ze een onderlinge competitie om de meeste leden te lokken. Laurens Wauters, voorzitter van PKarus, zegt teleurgesteld: "Vorig jaar had elke vereniging exact 33% van het totale ledenaantal.."

Toekomstplannen?

PKarus zou graag nog meer evenementen organiseren. CenEka ziet het groter en zou graag meer leden aantrekken. En IEEE? Tijl Jooris, voorzitter van IEEE, zegt er het zijne over: "Een technofuif zou wel ontzettend leuk zijn."

De eerste versie van dit artikel vermeldde verkeerdelijk dat elke vereniging vorig jaar uit exact 33 leden bestond.