Hé, Holebi!

In het holst van de - weer stevig uit de hand gelopen - nacht, kroop je er wellicht al voorbij. De Heholebiclub in de Overpoort zag een week geleden eindelijk het levenslicht. Voorlopig nog onontgonnen terrein voor studenten, maar niet gevreesd, want waar mysterie heerst, arriveert Schamper eerst.

Opvallend gezelschap voor de befaamde feestbuurt in Gent. Sinds kort kan je er de regenboogvlag zien schitteren. Daaronder prijkt ook de gastenlijst op de ruit. En die is uitgebreid: iedereen is er namelijk welkom. De kleurrijke gevel is het harde werk van Martin Vande Walle, uitbater en oprichter van de zaak. "Alles is nieuw en springt meteen in het oog", beaamt Vande Walle. "Als je overdag aan het werken bent, zie je mensen elke dag foto's nemen van de gevel." Maar hoewel de buitenkant opvalt, blijft het concept voor heel wat Gentenaars toch obscuur. "Je ziet dat mensen schrik hebben om binnen te komen, heel raar." Maar de uitbater begrijpt de angst. "Het zal zijn tijd nodig hebben. Het lijkt misschien speciaal langs buiten, maar uiteindelijk wil ik hierbinnen gewoon een danscafé waar iedereen welkom is."

"Uiteindelijk wil ik gewoon een danscafé waar iedereen welkom is"

R.E.S.P.E.C.T.

"Ik wil iets doen voor de mensen die zich in andere clubs niet op hun gemak voelen," vertelt Vande Walle. De buurt in en rond de Overpoort staat bekend om zijn criminaliteit en seksuele intimidaties. Vooral de eerder sobere aanpak van die problematiek valt bij veel Gentenaars in slechte aarde. "In veel clubs word je geweigerd wanneer je kledingstijl, huidskleur of geaardheid hen niet aanstaat. Op dat vlak onderscheiden wij ons van die doorsnee cafés, want hier mag écht iedereen binnen. Heholebi vormt een plek waar mensen zichzelf kunnen zijn, welke geaardheid of kledingstijl ze ook hebben. Zolang je elkaar respecteert, verwelkomen wij iedereen. En als we zien dat iemand de sfeer bederft, grijpen we direct in." Negatieve commentaar hierop, deert Vande Walle niet. "Commentaar krijg je sowieso. Het is een speciaal concept, maar het is vooral proberen. We zien wel mettertijd."

These boots are made for dancing

Houd die knee high boots, zweep of grenzeloze feesttintelingen dichtbij, want Heholebi heeft heel wat in petto. "Wanneer de zaak volledig af is, gaan we thema-avonden organiseren. Avonden met enkel mannen of vrouwen, of drag queens die eens komen dansen in onze kooi. En de muziek, die is sowieso afwisselend." Ja, dat las je zonet. De club heeft een kooi. Nee, niet voor je huisdier, wél voor de danser. "Die maakt het meer kinky," bevestigt de uitbater. "Iedereen mag in de kooi dansen. Daarbij val ik hierdoor, naast alle clubs met danspalen, meer op."

Club zkt student

Vande Walle draagt studenten in Gent een warm hart toe. "Studenten, maar ook verenigingen zijn meer dan welkom. Ik sta paraat voor overleg, voorstellen en om hen te steunen. Alles is in principe bespreekbaar." Momenteel blijven ze een beetje uit, maar de uitbater klinkt positief. "Misschien hebben zij ook schrik, maar ik ben iemand die écht luistert naar hun noden. Bovendien is het altijd leuk om studenten over de vloer te hebben. Hoe meer, hoe liever, zou ik zeggen." Voorts kunnen geïnteresseerden alles volgen via Facebook. "Op onze pagina verschijnen binnenkort allerlei foto's en evenementen. Zo is iedereen steeds up to date."