Cultuuragenda

Kotroute

28/11, Design Museum Gent

Na negen jaar studentenkoten in Brussel, Gent, Leuven, Antwerpen en Hasselt te transformeren tot tentoonstellingsruimtes-voor-één-nacht, maken AmuzeeVous en Cera zich klaar voor een tiende editie! Jonge kunstenaars krijgen de kans om op 28 november hun werk tentoon te stellen op de meest ongebruikelijke plaatsen in Gent: studentenkoten. Iedereen kan zijn kot opgeven om er een werk in te laten tentoonstellen en iedereen kan eraan deelnemen om er zijn of haar creatie te exposeren, op te voeren of af te spelen.

De Geschiedenis van het machinegeweer

28/11, NTGent Minnemeers

Dankzij de dunne grens tussen waarheid en fictie, zet Milo Rau hier met toneelhuis Compassie een aardig stukje donker theater neer. Els Dottermans speelt een hulpverlener in vluchtelingenkampen in Congo en Rwanda. Olga Mouak speelt een meisje dat, nadat beide ouders neergeschoten werden door machinegeweren op de grens tussen Rwanda en Congo, geadopteerd werd door twee Parijzenaars. Ze vertellen hun verhalen, bevindingen, visies, maar uiten vooral een keiharde kritiek op het (in)humanitair beleid van Europa.

Nordmann

04/12, De Vooruit

Om zijn Boiling Ground-tour in België, Nederland, Duitsland en Tsjechië af te sluiten, speelt Nordmann nog een laatste keer in thuisbasis Gent. De band veroverde op Humo’s Rock Rally 2014 de tweede plaats en staat bekend om zijn overweldigende liveprestaties. Hoewel ze soms beschreven worden als jazzrock, worden zowel jazz en rock als te enge begrippen gezien voor Nordmanns werk. Als 'experimenteel', 'psychedelisch' en 'underground' kan het volgens de recensenten ook beschreven worden.

Slotfeest Always in the kitchen

24/11, Gouvernement

Week drie: het einde, maar ook het slotfeest van Always In The Kitchen is aangebroken. Na drie weken aan performance in een keuken, geïnstalleerd door IKEA in Gouvernement, is het tijd voor een beetje destructiviteit. “Geen ontvangst in een opgeboende keuken, maar wel tussen de aangekoekte creatieve resten van de voorbije maand.” ONBETAALBAAR bouwt de keuken om tot objecten, sommige al functioneler dan anderen. Charmant zullen ze ongetwijfeld wel zijn.