Wetenschapskort

Gayby Born

We wisten al dat pinguïns zich prostitueren in ruil voor mooie stenen om hun nest te bouwen, maar ze hebben blijkbaar nog meer met de mens gemeen. In het Sea Life Aquarium te Sydney zijn twee mannelijke pinguïns, Sphen en Magic, vader geworden van een kuiken. In het wild werd homoseksualiteit bij de vogels al vastgesteld, maar door een te grote kinderwens kiezen die mannetjes uiteindelijk toch een vrouwtje om nageslacht te verzekeren. Het koppel kreeg van het personeel een ei onder de hoede van een heterokoppel dat er twee had, nadat eerst getest werd of ze een vals ei zouden uitbroeden. Nu blijken de twee mannetjes zich als echte ouders over het jong, dat voorlopig Sphengic heet, te ontfermen. Ze verdelen de ouderlijke taken fiftyfifty, een evolutionaire stap vooruit op menselijk gedrag.

Foute lucht in België

Sinds juni verzamelt de Sentintel 5P-satelliet van de Europese Ruimteorganisatie (ESA) data over de luchtvervuiling in de ganse wereld. Met behulp van die metingen, die onderzochten hoeveel stikstofdioxide (NO2) zich in de atmosfeer bevindt, werd bij Greenpeace een interactieve kaart ontwikkeld waar te zien is welke steden het meest vervuild zijn. Door de toevoeging van deze metingen bij het grondonderzoek, is dit de meest gedetailleerde kaart over luchtvervuiling tot nu toe. Op de kaart is af te lezen dat België het niet al te goed doet: Antwerpen staat in de top vijftig van meest vervuilde plekken. Er zijn verschillende redenen waarom de stad zo vervuild is, maar de onderscheidende factor zit zich in de haven. De kaart werd nu vrijgegeven om later nuttig te zijn tijdens de conventie in Genève van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Foute lucht in UGent

Jaag jij iedereen dankzij je okselgeur tot buiten een straal van twee meter bij je vandaan? Perfect, de universiteit heeft je nodig! Professor Chris Callewaert zoekt zestig proefpersonen tussen 18 en 65 jaar om een nieuw soort deodorant uit te testen. Het opzet is vrij eenvoudig: via de spray worden slapende stafylokokken aangebracht op de huid. In tegenstelling tot de corynebacteriën die bij stinkende zweters overheersend zijn, zorgen ze voor een neutrale geur. Corynebacteriën transplanteren bleek eerder al succesvol, maar de gevolgen waren niet van blijvende aard. Onderzoek is tot nu toe veelbelovend, maar de effecten op langere termijn moeten nog onderzocht worden.