The Schamper Times

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

Koning fiets

Een werfje hier, een half open straat daar, een nieuwe asfaltlaag aan het Sint-Pietersplein, een nieuwe ingang voor ons geliefd universitair restaurant, verbouwingen aan het technicum, ... Zelfs wie dat nog niet doorhad, was vast en zeker al over een van de vele fietsen die de Sint-Pietersnieuwstraat domineren gevallen. Doordat de werken aan de Brug het volledige Studentenplein in beslag nemen, zijn er daar veel fietsenrekken verdwenen. De nood aan deze broodnodige fietsenstallingen is echter niet verdwenen, met als resultaat dat er een overvloed aan fietsen geparkeerd worden in de Sint-Pietersnieuwstraat zelf. Dit bemoeilijkt echter de doorgang van bussen in de straat. Inmiddels werden studenten reeds gesensibiliseerd om hun fiets in de ondergronds fietsenstalling onder het terras van de Vooruit te stallen om de overlast aan het UFO te verminderen. Bijkomend zal er begin november op de parking van het rectoraat nog een fietsenstalling gebouwd worden en werd er gevraagd aan de stad of enkele parkeerplaatsen en straatmeubilair plaats konden maken voor extra fietsenstalling.

FAQMyLife

FAQ, weldegelijk geschreven met 3 letters, zonder sterretje en met een Q op het einde. Frequently Asked Questions, voor de lezer die het nog niet doorhad. De Gentse Studentenraad wil dit jaar samen met Urgent.fm meer inzetten op FAQmyLife-filmpjes: korte filmpjes of teasers die studenten op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier in contact moeten brengen met bepaalde onderwerpen waarrond ze aan het werken zijn. De eerste FAQmyLife-teaser over 'actief leren' is ondertussen al een feit. Daaruit blijkt dat 'actief leren' niets te maken heeft met turnoefeningen in een auditorium. FAQ, wat een tegenvaller.

Stap 1: een plan

Een organisatie voor en door studenten. Dat is op zich niets speciaals in Gent, wel is de plaats waar de Gentse Studentenraad de stem van Gentse studenten vertegenwoordigt speciaal. In alle zaken, zalen, raden en commissies die de studenten aanbelangt vormt de Gentse Studentenraad het overkoepelende adviesorgaan, overlegplatform en de uitvalsbasis voor de facultaire studentenraden en rechtstreeks verkozen studentenvertegenwoordigers. De Gentse Studentenraad heeft nu ook zijn beleidsplan uit de doeken gedaan. Enkele interessante topics hieruit zijn de heropwaardering van de Therminal (het studentenhuis waar heel wat verenigingen en blokkende studenten vertoeven), lekker en duurzaam eten in de resto's, mentaal welzijn, betrokkenheid van studenten, Ufora (de nieuwe Minerva), interdisciplinariteit, onderwijsinfrastructuur, studiemateriaal, bijzondere statuten, taalbeleid, ... en ga zo maar door. Het volledige beleidsplan zou met zijn 41 pagina's (meer dan) een hele Schamper in beslag nemen.

Op zoek naar jouw facultaire studentenraad? Neem een kijkje op gentsestudentenraad.be/over.