Start to Talk

Heel wat studenten voelen zich niet goed in hun vel en vinden het moeilijk om hierover te praten. 'Start to Talk' is een project rond mentaal welzijn waarbij ze terecht kunnen voor praatsessies georganiseerd voor en door studenten. We blikken met de oprichters terug op het eerste jaar en hebben het over de mogelijkheden voor de toekomst.

Lindsey Van Raemdonck en Rico Paridaens, allebei geneeskundestudenten en lid van de Belgian Medical Students’ Association (BeMSA), hebben het Start to Talk in oktober 2017 in het kader van 'Making Tomorrow' opgericht. Sindsdien vinden er op elke eerste maandag van de maand praatsessies plaats.

De kracht van praten

“Het is in onze samenleving niet altijd zo evident dat er over bepaalde onderwerpen gepraat wordt, en het is net dat taboe dat we met onze praatsessies willen doorbreken. Daarbij baseren wij ons op het krachtige effect van praten om het mentaal welzijn van studenten te verbeteren,“ zegt Lindsey Van Raemdonck ons. “Een moderatorenduo leidt het gesprek om het ijs te breken. Aan het begin van een sessie beginnen de moderatoren met hun verhaal te vertellen. Ze stellen zich kwetsbaar op en zijn dus op één niveau met de deelnemers. Daarna kan iedereen vertellen wat hij of zij wil. Als iemand begint met zijn verhaal, herkennen andere mensen daar vaak elementen uit, pikken erop in en vertellen over hun ervaringen.”

De organisatoren willen graag meer internationale studenten aantrekken. Daarom vindt er naast een sessie in het Nederlands ook een sessie in het Engels plaats. “Eenzaamheid wordt niet zo vaak expliciet uitgesproken en we weten niet of velen zich eenzaam voelen, maar we zien wel dat mensen opgelucht zijn na zo’n sessie, omdat ze weten dat ze niet de enige persoon zijn die zich slecht voelt,” aldus Lindsey. Ze legt uit dat sommigen zeggen dat er zich kliekjes in hun auditorium vormen en ze het moeilijk vinden om zich daar bij aan te sluiten. Andere vertellen dat ze vrienden hebben, maar dat ze niet met hen kunnen praten zoals in Start to Talk. Voor de een is het al makkelijker om zich open te stellen dan voor de ander.

Het is belangrijk om te weten dat het project geen oplossingen biedt om bijvoorbeeld eenzaamheid te verminderen. “Als we merken dat deelnemers nood hebben aan individuele begeleiding, kan Start to Talk hun naar de studentenpsychologen doorverwijzen. Wij zijn tenslote ook maar studenten en geen experten. We merken wel dat voor veel studenten vertellen over hun problemen en een plaats hebben waar naar hen geluisterd wordt een grote opluchting kan zijn.”

Vroeg succes, maar grotere ambities

“We hadden nooit verwacht dat het project zo’n impact zou hebben. Mensen zeggen ons vaak dat ze het echt nodig hadden. Een aantal mensen die naar de eerste workshop gekomen zijn, zijn nu nog steeds bezig met de actieve organisatie. Zonder hen was het nooit gelukt en zij dragen nog steeds dit project,” aldus Rico Paridaens. Wat de toekomst van het project betreft, hopen de organisatoren dat het kan blijven bestaan. Momenteel proberen ze nieuwe leden, en in het bijzonder moderatoren, aan te trekken en reclame te maken zodat meer hulpzoekende studenten hun vinden.  “Op lange termijn hebben we wel de visie om dit uit te breiden naar andere universiteitssteden,” sluit Rico af.

Op Maandag 5 november organiseert Start To Talk zijn tweede sessie van het academiejaar om 19u30 in het Overkophuis (Drabstraat 18, 9000 Gent).