Een mysterieuze KLIK

Als nieuwe student in een volledig nieuwe omgeving is het vaak moeilijk om snel vrienden te maken. Het is niet altijd even duidelijk waar je terecht kan of zelfs waar je nieuwe mensen zou kunnen leren kennen. Dit kan leiden tot een zeer overheersend gevoel van eenzaamheid bij de (Gentse) student. Net daarom werd de KLIK app ontwikkeld.

De KLIK-wat?

In het kort is de KLIK app een laagdrempelig zoekertjessysteem, gemaakt om eenzaamheid onder de studenten aan te pakken. De nadruk ligt ook volledig op studenten: zonder studentenmailadres kom je er niet in. In de app kan iedere student zoekertjes plaatsen die andere gebruikers dan kunnen lezen. Als ze geïnteresseerd zijn, KLIK-ken ze gewoon het zoekertje aan en kiezen ze of ze gegevens delen (en welke) met de plaatser van het zoekertje. Dit met als doel dan ook écht af te spreken. Meteen valt de enorme variatie aan zoekertjes op: zo zijn er mensen die iemand zoeken om mee te gaan studeren, te gaan sporten of zelfs de vraag 'of iemand een plekje in de Krook kan bijhouden, zodat ik niet in dat café/cafetariaspel moet gaan zitten'. Bij het aanmaken van een account geeft iedere gebruiker zelf een aantal interesses aan en ook hier vind je een enorme verscheidenheid aan onderwerpen. Buiten de klassieke onderwerpen die aan een lagere schools voorstelrondje doen denken zoals 'dansen', 'sporten', 'natuur', staan er ook een hele hoop specifiekere interesses bij, zoals 'cosplay', 'foodie' en 'Gent ontdekken'. Deze interesses worden dan, samen met de leeftijden van de gebruikers, gebruikt om een soort matching percentage tussen gebruikers te berekenen.

De app beperkt zich overigens niet tot studenten van de UGent, studenten van alle universiteiten en hogescholen van Gent mogen een account aanmaken via hun academisch mailadres. Dit is een bewuste keuze, zodat enkel mensen die de leefwereld van de studenten begrijpen (sorry middelbare scholieren, jullie snappen the struggle gewoon nog niet) contact kunnen zoeken, en je dus niet bang moet zijn om plots een 50-jarige voor je neus te hebben die over de Vietnamoorlog begint.

De app blijkt zeer succesvol: uit de laatste statistieken is gebleken dat er al een 800-tal accounts zijn aangemaakt. Er zijn een 120-tal berichten geplaatst en er is zelfs al 1084 keer geklikt op die zoekertjes. Dat is zeker niet slecht voor een app die nog geen maand geleden gelanceerd is en nog amper reclame heeft gemaakt.

Oorsprong van de klik

De KLIK app is een initiatief van Warme Stad Gent in samenwerking met Logo Gezond+. Een van de verantwoordelijken voor de KLIK app, Sarah Peene, stond ons te woord. Zij wist ons te vertellen dat de bal aan het rollen was geraakt na een grote bevraging bij de Gentse studenten. Daaruit bleek heel duidelijk dat er van de studenten uit veel vraag was naar meer ontmoeting en verbinding onder studenten. Zeker voor iemand die nieuw is in de stad, is het moeilijk om aansluiting te vinden bij een nieuwe sociale groep (ja, zelfs immigranten uit andere provincies hebben het moeilijk!). Zulke initiatieven bestaan natuurlijk al, maar die zijn niet altijd even evident. Zo zegt Sarah Peene zelf: "Natuurlijk helpen onder andere studentenverenigingen daar ook wel bij, maar voor heel wat studenten is er toch nog steeds een hoge drempel om daaraan mee te doen." De Gentse student wou dus een manier om nieuwe mensen te leren kennen, en dan niet enkel op sociale media of Tinder. Studenten wilden ook gewoon vrienden kunnen maken om eens mee te ‘hangen’. In de zoektocht naar een laagdrempelige manier om medestudenten te leren kennen, kwam de werkgroep dus op het idee van de KLIK app.

Kom eens buiten

Het belangrijkste idee achter de hele app is dat studenten elkaar ook werkelijk ontmoeten. Het was namelijk zowel voor de studenten als voor de initiatiefnemers zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat er face-to-face contact zou gelegd worden. De werkgroep rond dit project bestond dan ook grotendeels uit studenten, met een paar medewerkers van Warme Stad Gent en Logo Gezond+ om de zaken in goede banen te leiden. Zij hebben maandenlang overlegd over hoe de app er zou gaan uitzien en hoe hij zou werken. Het enige wat je op de app kan doen is een zoekertje plaatsen en gegevens uitwisselen. Er is dus geen chatfunctie en ook geen uitgebreid profiel met tientallen foto’s om door te scrollen. Hier is zeer bewust voor gekozen. In tijden waar Facebook en Instagram ons overspoelen met allerlei nieuwtjes en prikkels, is een minimalistische, gebruiksvriendelijke app een must.

Wat komt er nog aan?

Aangezien het concept nog in zijn kinderschoenen staat, zit er nog het een en ander aan te komen. Zo wordt er een wedstrijd gehouden om een nieuwe affiche te ontwerpen, die overal in het Gentse straatbeeld zal verschijnen. De winnaar krijgt een cheque van 500 euro, alsook een grote dosis faam in Gent. Meer details over de wedstrijd vind je op www.contentingent.be/klikwedstrijd. Daarnaast verschijnt binnenkort ook de functie om je Messengeraccount te delen, wat wederom de stap tot contact zoeken zou verkleinen (en ook omdat iedereen tegenwoordig Messenger gebruikt). Verder is er het idee om een hashtag te lanceren, zodat mensen die afspreken via de KLIK app een selfie of andere ludieke foto kunnen nemen en die vervolgens kunnen delen op Instagram. Het is duidelijk dat veel van de aankomende projecten draaien rond het vergroten van de bekendheid. Logisch ook, aangezien de app nog geen enorme (doch wel al vrij grote) userbase heeft en nog maar net gelanceerd is.

Bericht:
Beste Ik wil graag de KLIK app gebruiken maar ik krijg geen code via mail. Hoe komt dit? Hopelijk kan u me verder helpen! Mvg, Marie Van Goethem