Irritantia blootgelegd

Naar aanleiding van de gekende gebeurtenissen omtrent geradicaliseerde verenigingen aan de UGent worden studentenverenigingen kritisch bekeken. Proffenverenigingen bleven daarentegen tot nu toe buiten schot. Kent u Irritantia al?

Irritantia is de naam van de lichtelijk frustrerende proffenvereniging opgericht door professor Jean-Paul de Grootte. Professor de Grootte kwam naar eigen zeggen tien jaar geleden met het idee op de proppen nadat hij voor de derde keer op rij een succesvolle wedstrijd met medeprofessoren georganiseerd had om de laagste studentenreviewscore te halen van de hele faculteit. “Ik merkte dat studenten irriteren een onaangeboorde markt was onder professoren.”

Tweemaandelijks wordt er vergaderd. Een vergadering van Irritantia is onschuldig van aard, doch steeds redelijk irritant. Zo wordt er iedere keer een introductierondje gedaan waarbij iedereen verplicht wordt iets leuks over zichzelf te zeggen, ondanks het feit dat iedereen elkaar al meerdere keren gezien heeft. “Van kleins af aan merkte ik al dat ik een talent had voor het frustreren van mijn ouders. Met Irritantia creëerde ik een thuis voor collega’s zoals ik. Het is meer dan een vereniging, het is een levensstijl”, verkondigt Jean-Paul fier. “Alle proffen die deel uitmaken van de vereniging doen hard hun best om hun Irritantia-stempel te drukken op de hoorcolleges.”

Schamper volgde het meesterbrein achter de organisatie voor één voormiddag en documenteerde de rigoureuze levensstijl.

8:30 Aanvang van de les. Jean-Paul staat tien minuten perplex voor de micro-installatie. Vervolgens wordt de rest van de les zonder micro gegeven.
10:00 Er wordt geen pauze gegeven door de opgelopen vertraging.
10:23 Er staat een filmpje op de PowerPoint-slide, maar prof. de Grootte weet niet hoe je die in de presentatie zelf afspeelt. De link wordt gekopieerd en geplakt in Internet Explorer. De prof laat ten slotte nog de cursor op de play-knop staan en sluit de in het oog springende advertentie niet.
11:00 Mysterieuze UGent werknemer doet de micro dan toch werken.
11:20 Jean-Paul hoest drie keer recht in de micro.
11:45 Er wordt een groepswerk uitgelegd. De studenten worden willekeurig opgedeeld in groepen die elk zelf een hoofdstuk moeten verwerken en dit vervolgens moeten presenteren voor de rest van de aula.
13:05 Prof begint tirade over studenten die hun jas al aandoen vooraleer de les gedaan is.

“Het is niet voor iedereen weggelegd. Je wordt ermee geboren. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet irritant.” We vragen ons af hoe de frontman van de beweging de toekomst ziet. “We zouden graag willen focussen op de metapolitieke sfeer, maar hoe en wat is ons nog een raadsel. Momenteel houden we ons vooral bezig met het invoeren van enkele proffenrichtlijnen, zoals een verplichte vijftien tot twintig minuten bij de aanvang van ieder examen om opnieuw uit te leggen hoe een multiple-choice formulier werkt of een verbod op lesopnames. Naar studenten toe zijn we voorstander van slechtere wifi in de aula’s.”