Liegende stagiair

Jelle (18) kijkt nu al neer op studenten met herexamens

“Kijk, zie je die gasten daar? Die zitten al de hele les op Facebook. Zo geraak je er niet op de unief, he.” Jelle, sinds twee weken eerstejaarsstudent Rechten, wijst naar een groepje van drie medestudenten die hun laptops enkele rijen lager in het auditorium opengeslagen hebben. “En zie je die meisjes helemaal vooraan?”, gaat hij verder, met zijn kin gebarend naar enkele aandachtig luisterende meisjes op de eerste rij. Een van hen steekt haar vinger in de lucht om een vraag te stellen. “Altijd maar vragen, vragen, vragen. Ze snappen er waarschijnlijk niets van. Actieve betrokkenheid bij de les? Maar nee, ze zijn gewoon niet in staat om zelfstandig op dit niveau mee te denken.” In de tussentijd heeft Jelle nog geen letter genoteerd onder de dubbel onderstreepte lestitel op het cursusblad dat voor hem ligt. “Niet erg, die nota’s heb ik toch niet echt nodig. Ik heb genoeg aan de cursus en mijn geheugen. Hoe dan ook, ik kijk uit naar de resultaten na de eerste examenperiode, wanneer het kaf van het koren gescheiden wordt.” Vijf maanden later treffen we Jelle aan op de hogeschool. Hij studeert Office Management.