The Schamper Times

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

Witte rook uit de Therminalschoorsteen!

Bij de Gentse Studentenraad heerste er de afgelopen week heel wat verkiezingskoorts. Nadat Ruben Aleksandr al aangesteld was als Coördinator van de Studentenraad, werd dinsdag ook over de kandidaturen van andere posities beslist. En gelukkig maar, bij sommige kandidaten was de spanning te snijden. Feliciaan De Palmenaer werd verkozen tot Vicevoorzitter van de Studentenraad. Ook de Onderwijsraad is volledig aangevuld, maar toch zijn er nog meerdere vacatures beschikbaar voor wie zich ten dienste wil stellen van de student en zijn belangen. De zoektocht naar een medewerker Administratief-Financieel, Administratieve Beleidsondersteuning en Communicatie & Design blijft doorgaan.

Vermiste fietslichten eindelijk terecht!

Sinds vorig academiejaar staat de fietslichtenautomaat tot iedere students dienst om die in noodgevallen van verlichting te voorzien. Sindsdien zijn er ruim driehonderd lichten verkocht. Dat is niet slecht als je nadenkt dat om één of andere reden de automaat het enige tijd zonder inhoud moest stellen. De studentenraad werd zelfs gecontacteerd door Stad Gent in verband met de automaten. Het initiatief blijkt zo succesvol dat we binnenkort misschien fietslichtenautomaten over de ganse stad kunnen vinden. De Studentenraad houdt het bovendien niet enkel bij fietslichten. Er zijn plannen om andere producten te lanceren die de student moeten helpen in noodgevallen.

Professioneel bierdrinker? Aangenomen!

Professor Arbeidseconomie Stijn Baert, u misschien wel bekend van zijn affiniteit met F.C. De Kampioenen, heeft onderzoek naar de invloed van studentenengagement op sollicitaties. Er werden bijna drieduizend fictieve sollicitaties verstuurd en de resultaten zijn interessant voor studentenvertegenwoordigers, maar ook voor praesidiumleden. Wie zich als student heeft geëngageerd voor een functie, kan op acht procent meer kans rekenen om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Ter vergelijking, iemand die een graad van onderscheiding heeft behaald heeft eveneens acht procent meer kans. "Gewezen studentenleiders worden volgens de wetenschappelijke literatuur dan weer beter ingeschat inzake communicatievaardigheden, creativiteit, time management en sociale vaardigheden", aldus professor Dieter Verhaest (van de KU Leuven, maar niet minder relevant).