Gez(w)icht

Verscholen in een mengelmoes van stad en mens, zijn ze met veel: de gemeenschappen in Gent. Zonder verstarde begripsdefinities of hoogdravende identiteitsvragen wagen we hier een poging om hun een gezicht te geven.

Philippe

Als penningmeester bij het FaculteitenKonvent, het overkoepelende konvent van alle opleidingsgebonden studentenverenigingen, is Philippe Oellibrandt een beetje de Johan Van Overtveldt van het Gentse studentenleven  - al zou die laatste onze vragen vast niet met dezelfde schwung en bevlogenheid beantwoorden.

Op of in welk Gents gebouw zou men u een ballade mogen brengen?

Het Belfort. Ik vind de Beiaardcantus sowieso een van de betere gatherings van het jaar, vandaar.

Welk lied mag absoluut niet door de boxen gallen tijdens uw begrafenis?

Alles van Ed Sheeran en Justin Bieber. Ik háát dat. Ik heb een tijdje veel in de horeca gewerkt en heb dat toen veel te vaak moeten aanhoren. Serieus, ik krijg er het schijt van.

U bent (opnieuw) jong en u wilt wat: tot welke subcultuur bekeert u/uw vroegere zelf zich?

Hippies! Het chille spreekt mij aan, het op uw gemak zijn. Tegenwoordig is het met al dat thesissen toch iets te veel stressen.

Guilty pleasures bestaan niet: welke ietwat foute schijf doet uw dansbenen telkens onbeschaamd alle richtingen uitslaan?

(Zonder verpinken) Alle schijven van ABBA, sowieso.

Met welke historische figuur zou u een onenightstand wel zien zitten?

(denkt na) Marilyn Monroe vind ik te cliché. Tellen levende personen ook? Beyoncé dan, hé. (lacht) Ik vind dat die stilaan wel gekwalificeerd kan worden als een historische figuur.

Tot stof zijt gij wedergekeerd: welke kunstenaar mag uw reïncarnatie onder handen nemen?

Banksy. Het is eigenlijk een ondergeapprecieerde figuur. Allez, iedereen kent die wel, maar hij vraagt bijvoorbeeld niet zulke exuberante bedragen als de standaard kunstenaar. Ik denk dat het nog altijd niet geweten is wie hij precies is, al zijn er veel theorieën die rondgaan.

Welke taal of welk dialect doet stiekem uw (al dan niet geschoren) snorharen trillen van opwinding?

Sowieso Vlaams-Brabants. Ik vind dat iets hebben, en het is beter dan West-Vlaams.

Kim Jong-un en Trump zitten rond een tafel: welk boek deelt u uit / welke muziek legt u op / naar welke tentoonstelling sleurt u ze mee om de twee onrustige zielen met elkaar te verzoenen?

Om eerlijk te zijn: ik zou ze meenemen naar Dour, ge ziet er veel liefde en zo. En het is allemaal mellow en chill. Ik denk dat zoiets misschien de brug zou kunnen vormen, al lijkt het mij straf.

Kwestie van het gat in onze cultuur te dichten: wie of wat wordt schromelijk onderbelicht?

Alle thesisstudenten. Er kruipt zo veel werk in en iedereen beschouwt het als maar een thesis, en dat steekt dik tegen.

Welk citaat zou uw autobiografie mogen inleiden?

"Het leven is de soep en wij zijn de ballekes", dixit Maarten Piessens.