Ge(z)wicht

Verscholen in een mengelmoes van stad en mens zijn ze met veel: de gemeenschappen in Gent. Zonder verstarde begripsdefinities of hoogdravende identiteitsvragen wagen we hier een poging om hen een gezicht te geven.

Slechts 23 lentes oud is ze, wanneer ze zonder horeca-ervaring besluit café Salamander uit te baten in de Overpoort. Na 44 jaar kent Rita d’Haens niet enkel alle kneepjes van het vak, maar ook een groot aantal studenten en oud-studenten. Als meter van tien verenigingen en konventen is ze ongetwijfeld een van de meest gekende en geliefde gezichten van onze populairste uitgaansbuurt.

Op of in welk Gents gebouw zou men u een ballade mogen brengen?

Het Gravensteen. Aangezien ik een studentencafé heb, vind ik de Gravensteenfeesten een heel leuk gebeuren.

Welk lied mag absoluut niet door de boxen schallen tijdens uw begrafenis?

Dat ene Nederlandstalige nummer met "liever snel naar de hel dan traag naar de hemel". Ik heb liever niet dat ze dat spelen.

U bent (weer) jong en u wilt wat: tot welke subcultuur bekeert u/uw vroegere zelf zich?

Ik ben gewoon traditioneel, niet hip of wat dan ook. Gewoon klassiek, en dat is al erg genoeg, denk ik.

Guilty pleasures bestaan niet: welke ietwat foute schijf doet uw dansbenen telkens onbeschaamd alle richtingen uitslaan?

Ongetwijfeld 'Simply The Best' van Tina Turner! En dat lied van Ed Sheeran dat hij zingt met Beyoncé, 'Perfect'.

Met welke historische figuur zou u een onenightstand wel zien zitten?

John F. Kennedy, de president die werd doodgeschoten in Dallas. Ik was toen dertien jaar en wij keken op naar Amerika, dat was de tijd van de cowboy- en indianenfilms. Als kind was hij een gekende figuur en ik vond dat hij het niet verdiende om vermoord te worden.

Tot stof zijt gij wedergekeerd: welke kunstenaar mag uw reïncarnatie onder handen nemen?

Mijn vriend van het SMAK hier, Jan Hoet.

Welke taal of welk dialect doet stiekem uw (al dan niet geschoren) snorharen trillen van opwinding?

West-Vlaams. Mijn man is van Roeselare, dus als ik iets anders zeg, dan gaat het boel zijn. (lacht)

Kim Jong-un en Trump zitten rond een tafel: welk boek deelt u uit/welke muziek legt u op/naar welke tentoonstelling sleurt u ze mee om de twee onrustige zielen met elkaar te verzoenen?

Mocht ik ze tegenkomen, zou ik ze meenemen naar de Salamander en allebei een pint geven aan mijn toog.

Kwestie van het gat in onze cultuur te dichten: wie of wat wordt schromelijk onderbelicht?

Sowieso de inzet van alle studentenverenigingen en -vertegenwoordigers. Ik ken er heel wat, en die zetten zich in voor vanalles en nog wat. Ik vind dat we dat niet mogen onderschatten.

Welk citaat zou uw autobiografie mogen inleiden?

"Wij vrouwen zijn de architecten van de maatschappij."