Recensie: Rick and Morty - Total Rickall

In aflevering vier van seizoen twee van de cartoonserie 'Rick and Morty' worden de hoofdrolspelers belaagd door een alienachtige parasiet die zich nestelt in hun gedachten. De parasiet kan zich vermommen als eender welk wezen en doet zijn nietsvermoedende gastheer vervolgens geloven dat ze al jaren vrienden zijn. Om de parasiet te ontmaskeren, moeten personages koelbloedig alle valse wezens neerschieten. In het kaartspel 'Rick and Morty: Total Rickall' is het de beurt aan de spelers om de parasieten te ontmaskeren. Met behulp van actiekaarten ontdek je meer over de geheime identiteit van de wezens op het spelbord en kan je parasieten trachten uit te schakelen. Het doel is dus simpel: roei de parasieten uit. Het gegoochel met de kaarten is dat echter niet. In de beginfase van het spel lijkt het alsof je simpelweg kaarten aan het verzamelen bent in verschillende stapeltjes. De administratie per ronde overheerst het eigenlijke spelverloop. Strategisch spelen is bovendien nog niet nodig, en dat maakt de beginfase eerder repetitief. Naarmate het spel vordert, verandert de dynamiek gelukkig wel: enkele parasieten zijn reeds ontmaskerd terwijl er meer en meer onschuldige, echte vrienden op het spelbord liggen, klaar om per ongeluk neergeschoten te worden. Het komt er nu dus op aan strategisch te spelen om onschuldige levens te sparen. Oo-wee! Wanneer er vier niet-parasieten worden geëlimineerd, eindigt het spel en zijn de parasieten gewonnen. Dit valt lang niet altijd te vermijden met het beperkte aantal actiekaarten in je hand. Kortom, een spannend en strategisch spel eens je door het iets mindere begin geraakt. Je hoeft er trouwens heus geen Szechuan sauce-vretende Rick and Morty-aficionado voor te zijn!