Werd de UGent in 't zak gezet?

Universiteit verhuurt sportdomein voor 'nen euro'

Een overnemer zoeken voor het voormalige sportstadion van de Universiteit Gent: dat was het doel van een marktbevraging enkele jaren terug. Een goede deal voor hockeyclub La Gantoise, maar ook voor de universiteit?

In 2015 ging de Universiteit Gent op zoek naar iemand die de uitbating van het voormalige RUSS, het Universitair Sportstadion aan de Noorderlaan, wou overnemen. De universiteit zou jaarlijks immers 80.000 euro kunnen besparen door het beheer van de terreinen aan iemand anders over te laten.

Wat met het RUSS?

Initieel werd eraan gedacht het stuk grond met zicht op de Watersportbaan in samenwerking met Stad Gent en Farys om te vormen tot een publieke groenzone. Farys, de waterintercommunale die na het Publipartschandaal nog in opspraak kwam omdat 300 politici er een mandaat hebben. Uit een verslag van de Raad van Bestuur van de UGent blijkt dat het Bestuurscollege na het afspringen van de onderhandelingen een bestek opmaakte en een marktbevraging lanceerde.

Daaropvolgend ontving de UGent drie offertes: één ervan was voor een kunstenaarsproject, dat volgens logistiek beheerder Jeroen Vanden Berghe niet binnen het bestek paste. Dat moet tenminste blijken uit hetzelfde verslag van de Raad van Bestuur. Daarnaast stuurden ook twee sportverenigingen een offerte: één vereniging moest nog opgericht worden, de andere bestond reeds, maar zocht een nieuwe locatie. Uiteindelijk koos de UGent ervoor de grond ter beschikking te stellen van die laatste vereniging: bestaande hockey- en tennisvereniging La Gantoise, die na de verkoop van hun vorige stuk grond in Gentbrugge op zoek was naar een nieuwe locatie om hun sportactiviteiten te laten doorgaan.

"Ier, nen euro"

Eén van de sponsors van Gantoise is Ecowijk nv: de vennootschap is er zelfs 'Diamond Partner'. Rinkelt er ook bij u een belletje? Ecowijk, dat samen met het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf Sogent een omstreden ecologische woonwijk uit de grond wil stampen in Gentbrugge, op de plaats waar vroeger het Gentse Ottenstadion gevestigd was en ook sportvereniging La Gantoise haar trainingen liet doorgaan. Meer dan 500 omwonende gezinnen tekenden vorig jaar bezwaar aan tegen de bouw van de woonwijk. Toch kreeg het project eind vorig jaar groen licht van Stad Gent, zij het onder voorwaarden. Aan wie verkocht La Gantoise het stuk grond in Gentbrugge? U raadt het al, Ecowijk nv.

Binnen de Gantoisezaak wringt het schoentje voor de Gentse universiteit wellicht op een andere plaats. Afgezien van de besparing van 80.000 euro aan onderhoudskosten, bedraagt de opstalvergoeding een bedrag met net iets minder nullen. De komende vijftig jaar mag La Gantoise voor welgeteld één euro per jaar de terreinen van het voormalige RUSS gebruiken. Tenzij de UGent er plots zelf een invulling voor vindt en de overeenkomst eenzijdig stopzet. Dubbele winst voor de sportvereniging, dus: een goedkope opstalovereenkomst in plaats van gronden in eigendom en een mooie verzekering op de investering die ze deden met de opbrengst van de verkochte gronden in Gentbrugge.