Anti-Zwa terroriseert kinderen

6 december 2017. Kinderen over het hele land staan vliegensvlug op om te zien wat de Goede Sint in hun schoentje heeft gestopt. In enkele scholen in Gent worden er echter geen cadeautjes gevonden.

Net nu we dachten dat we de Zwarte Pietendiscussie achter ons hadden gelaten, hebben enkele studenten het heft in eigen handen genomen. Een activistische groep, die zichzelf Anti-Zwa noemt, heeft de taak op zich genomen om de meest onschuldige racistische traditie uit de wereld te bannen. Met geweld, als het moet.

Op een filmpje dat ze via hun YouTube-kanaal verspreid hebben, is te zien hoe de activisten tientallen Zwarte Pieten gegijzeld hebben. Al vlug werd de link met de cadeautjesloze kinderen in Gent gelegd. De politie probeert met de groep te onderhandelen over losgeld, maar uit betrouwbare bronnen hebben we vernomen dat ze oproepen tot een ware Zwarte Pietenban. Kennelijk vinden ze de knecht van Sinterklaas te racistisch.

De Vlaamse Gemeenschap reageert geschokt: “Hoe bedoel je, ‘racistisch’? Wat is er nu racistisch aan een schoorsteenveger? Iedereen weet toch dat je van roet pikzwart wordt, en rode lippen en kroeshaar krijgt. Vandaar moeten ze toch ook die 17e-eeuwse slavenkostuumpjes dragen; anders zouden hun lichamen geheel zwart worden! Sommige mensen gaan het racisme echt overal zoeken. Eerst mochten we geen ‘neger’ meer zeggen, nu ook al geen ‘Zwarte Piet’ meer? Belachelijk! De liberale studentencultuur onderneemt duidelijk weer een aanval op onze Vlaamse normen en waarden van tolerantie en empathie, maar wij staan sterk in deze tijden van wanhoop.”

Hopelijk kunnen onze sjampetters de gijzelsituatie snel tot een goed einde brengen en krijgen de stoute studentjes gauw de roe.