“Studenten doen nog te weinig aan sociale controle”

Merendeel studenten sluit kot flink af, maar het kan nog beter

De Dienst Preventie voor Veiligheid van Stad Gent heeft begin deze maand, samen met de Gentse lokale politie, ongeveer 300 studentenkoten gecontroleerd. Dat zijn er minder dan de vorige jaren, maar toch kreeg ruim 80 procent van de bezochte studenten goede punten.

“We hebben dit jaar minder studentenwoningen kunnen controleren door de opnames met de VRT en de interviews met de kranten, maar het was belangrijk om studenten ook via die weg bewust te maken”, vertelt Chantal Smits, studentenpreventiecoach bij Stad Gent.

Burgerlijke aanhoudingen

Heel wat studenten reageren instemmend wanneer we hen vragen of ze al te maken hebben gekregen met inbraken, al zijn echte cowboyverhalen de uitzondering. Student Hendrik schrok zich onlangs wel een hoedje: “Ik kwam uit mijn kamer, en stapte de gemeenschappelijke ruimte binnen. Die deel ik met enkele kotgenoten. Daar stond een onbekende man rond te neuzen. Mijn eerste reflex was natuurlijk om die persoon weg te jagen, maar toen zag ik dat hij een aantal spullen onder zijn arm droeg.” Hendrik haalde zijn kotgenoten erbij, en samen hielden ze de man tegen tot de politie er was. “Dat heet burgerlijke aanhouding”, grijnst hij. “Achteraf bleek dat hij ook jassen met portefeuilles van onbekenden bij had. Hij was die avond dus ook al in andere koten binnengedrongen”, besluit de rechtenstudent.

"Dat heet burgerlijke aanhouding"

Wie zelf het slachtoffer wordt van een inbraak, kan best geen risico’s nemen en gewoon de politie bellen. “De kans om je spullen terug te krijgen te vergroten doe je door je waardevolle spullen te personaliseren met bijvoorbeeld je rijksregisternummer”, geeft de Gentse politie nog mee op haar website.

Afsluitgedrag en sociale controle

In 2014 had ruim 60 procent van de studentenkoten geen inbraakveilig slot, waardoor inbrekers weinig moeite moesten doen om in een kot binnen te dringen. “Dit jaar, net zoals vorig jaar, hebben we vooral ingezet op sociale controle en afsluitgedrag. Je kan het veiligste slot installeren, maar als de deur gewoon niet gesloten wordt of als die met de parlofoon zomaar voor iedereen geopend wordt, heb je daar niets aan”, vult Smits aan. Bij grotere gebouwen, waar met een parlofoon wordt gewerkt, buzzen veel studenten ook zomaar het slot open, zonder te vragen wie er voor de deur staat. “Studenten doen nog te weinig aan sociale controle”, meent Chantal Smits van de Preventiedienst daarover. Zelfs als de persoon aan de deur beweert de gas-, water of elektriciteitsmeter te komen opmeten, ga je dus best zelf even kijken om dat na te gaan. Het probleem is dus niet zomaar een kwestie van goede sloten te installeren, meent Smits: “We zijn tijdens de preventieactie heel vaak zonder veel moeite een pand binnengeraakt, zonder dat iemand ons iets gevraagd had.”

"We hebben dit jaar vooral ingezet op afsluitgedrag en sociale controle"

Na zomaar via de voordeur te zijn binnengeraakt, kan iemand met slechte bedoelingen vaak zomaar een niet afgesloten kamer binnenwandelen, en daar ligt niet zelden een klein fortuin aan elektronica voor het grijpen. Het grootste aandachtspunt volgens de politie naast het parlofoonprobleem? “Over het algemeen is het afsluitgedrag goed, maar er zijn toch nog een paar aandachtspunten. Zo laten studenten het vaak na om het slot ook effectief in het slot te draaien - ze trekken enkel de deur achter zich dicht." Alle deuren sluiten en ook effectief in het slot draaien is dus de boodschap. “Hoe langer de inbreker opgehouden wordt, hoe groter de kans dat hij panikeert en op de vlucht slaat”, klinkt het nog bij de politie.

De zes geboden om pikkedieven uit je kot te weren

1. Doe steeds je kot op slot, ook al ben je maar eventjes weg naar de keuken of naar een andere kamer in het gebouw.

2. Sluit altijd de voordeur goed af en draai met je sleutel de deur op slot. Sluit je ramen bij het verlaten van de kamer.

3. Laat geen onbekenden binnen. Druk bijvoorbeeld niet te snel op de parlofoon om de deur te openen uit ‘luiheid’ om te kijken of horen wie het is.

4. Bewaar je sleutels uiteraard niet onder de deurmat.

5. Bewaar niet al je geld en waardevolle spullen op dezelfde plaats.

6. Personaliseer zo veel mogelijk je waardevolle spullen door ze te markeren met bijvoorbeeld je rijksregisternummer. Maak een lijstje op met het merk, type, productienummer en de bijzondere kenmerken van al die toestellen.

Ben je toch slachtoffer?

1. Contacteer dan steeds en zo snel mogelijk de politie.

2. Vergeet ook niet de kotbaas op de hoogte te brengen, ook al is er geen zichtbare schade door de inbraak. Misschien kan hij de veiligheid verhogen door wat aanpassingen uit te voeren.