Museumnachtje doordoen

Museumnacht, die cultuurheilige man, is weer in het land. Aangezien er weeral geen stoute studentjes waren dit jaar, kunnen we hem op donderdag 7 december van 18u tot 1u gratis een bezoekje gaan brengen, en wel liefst aan de hand van deze gepersonaliseerde routes. Uitvalbasis: Sint-Pietersplein.

De Hipsterroute

Je doet je eerste stop al flanerend van het Sint-Pietersplein naar het SMAK, waar je je pedant kan tonen over fotografie bij 'The Photographic', die het werk van 35 fotografen van over de wereld verzamelde. Verzet je voetjes al eens een pasje, want het museum regelde een dj en fotograaf om dansende bezoekers vast te leggen. Om tot in het Designmuseum te raken, zal je wellicht je pastelkleurige, met valse bloemen behangen fiets moeten beklimmen (tenzij je je liever tussen het plebs begeeft op het openbaar vervoer, bah). Gelukkig voor jou is niet alleen de tentoonstelling 'Hello, Robot' te bezichtigen om te zien hoe afhankelijk je bent van technologie, maar kan je tussen 20u30 en 23u30 ook onafgebroken afgeven op de cosplayende robots die hier dan meer dan welkom zijn (en zelfs op een gratis drankje kunnen rekenen). Mooi zal je dan toekomen in het Museum Dr. Guislain, bij de tentoonstelling 'Angst': van godsvrezendheid tot angst voor de medemens, van hoogstpersoonlijke fobie tot massahysterie. Want wie wil daar niet eindigen om 1u ’s nachts op een donderdagavond? Toch nog die pint gaan pakken in de Marimain dan, met spijt dat je die lezing over Camus’ atheïstische spiritualiteit hiervoor gemist hebt.

De Verlengde Kroegentocht

“Zullen we eerst nog iets cultureels doen, of direct gaan zuipen?” is voor jou geen vraag meer. Jij kent je prioriteiten. Daarom ga je die nacht slechts op zoek naar je kunstige kicks in een straal van 100 meter rond je geliefde Overpoortstraat. Daar is het SMAK. Daar is het MSK, met haar volledig nieuwe zalen zowel klassiek als vernieuwend, met het pianospel en zang van An Pierlé die zich door jou, de toevallige passant, zal laten inspireren. Daar is De wereld van Kina, dat natuurwonder waar de wilde sisterhood achter Fille Folle rondsluipt. Daar is de Sint-Pietersabdij, waar Sven Speybrouck en filosoof-historicus Maarten Van Dyck je in een tijdgerelateerde expositie de vraag stellen: 'Hoe laat is het?' Je weet het niet. Te vroeg om naar huis te gaan, alleszins.

De Bedevaart

Hoewel je hoopt dat de goede God ziet hoe je elke dag braaf in de les zit, weet je best dat je zielenheil ook op andere manieren te verdienen is. Je gaat eerst te biecht in de Sint-Pietersabdij. Biddend met je rozenkrans, openbaart het STAM in de Bijlokeabdij zich op jouw weg. De tentoonstelling 'Stad en universiteit. Sinds 1817' loopt daar nog steeds en verzekert ons dat alle studenten er thuis zijn, zowel van vroeger als van nu. Bel uw ma op in een oude telefooncel om haar te vragen of je haar nog steeds teleurstelt, volg bij gebrek aan antwoord de eerste seizoenen van de Kotmadam op groot scherm en drink dan maar, het antwoord geraden, een mazout in het STAMcafé. Afgezien van wat je nog doet die avond is een tweede biecht de volgende dag misschien aangeraden.

De Tour de Gand

Als je geen strop draagt, is het wel een sjaal van AA Gent, en de ergste plaag die jouw schone stede overkwam sinds de godsdienstoorlogen zijn de West-Vlaamse immigranten. Jij bent een rasechte Gentenaar en iedereen mag het weten. Uiteraard kan je niet gemist worden in het STAM. Hoewel het Huis van Alijn alleen de deuren van haar binnenplaats opent, is het toch wel om plaats te maken voor een bescheiden feestje in de gezelligste binnentuin van Gent met de beste plaatjes van de jaren 70, 80 en 90. Of toch maar beter van de grandioze industriële geschiedenis van Gent gaan genieten in het MIAT? Niet alleen worden de machtige machines van de voormalige textielfabriek in werking gezet, ook kan je zelf de handen uit de mouwen steken in de verschillende inloopworkshops van 18u tot 23u30. Vind je innerlijke Lieven Bauwens en steel eens een weefgetouw, nu je daar toch bent.

De Cultuurrace

Keuzestress of selectiefobie, in ieder geval verzadigt niets jouw cultuurhonger. Geen enkel museum kan dan ook die nacht door jou onbezocht blijven. Als een wervelwind raas je door de stad: de Sint-Pietersabdij, de Wereld van Kina, MSK, SMAK, STAM, Designmuseum, Huis van Alijn, MIAT en tenslotte het museum Dr. Guislain. Niets houdt je tegen. Niemand weet hoe je het doet. Nooit doe je het opnieuw. Maar wat een nacht!

De Laatkomer

Om half één kijk je met gespeelde teleurstelling op je horloge en doe je alsof je ooit echt de intentie had een museum te gaan bezoeken. Don’t kid yourself, kiddo. Je zakt dan maar af naar de afterparty in de Charlatan om je als wolf in schaapskleren onder het culturele volk te mengen. Of tussen de anderen die doen alsof.