Recensie: Philip K. Dick - 'Do androids dream of electric sheep?'

Het gebeurt maar zelden dat een boek erin slaagt om zowel een vlijmscherpe kritiek te uiten op zijn tijd als om symbool te staan voor diezelfde tijdsgeest. Ik denk dan bijvoorbeeld aan meesterwerken als 'Don Quixote', een van de bekendste boeken uit zijn tijd over een ridder die een grote middelvinger opsteekt naar alle ridders die hem voor waren. Of ik denk aan 'Gulliver's Travels', een klassiek Brits pareltje dat de lezer ervan probeert te overtuigen om paarden boven de Engelse aristocratie te verkiezen.

Iedereen is waarschijnlijk vertrouwd met de scifiklassieker 'Blade Runner', en de weinigen die dat nog niet waren, zullen het ondertussen vast wel zijn door de vele nerdy lofzangen op zijn recente sequel, 'Blade Runner 2049'. En de lofzangen zijn terecht: zowel de prequel als de sequel zijn hoogtepunten in onze nog steeds korte cinematografische geschiedenis.

Slechts weinig mensen weten echter dat er achter deze films een boek schuilgaat. 'Do androids dream of electric sheep?' is een erg kort boekje dat eigenlijk al het hele plot samenvat in de titel. Toch ben ik altijd geneigd deze kleine, overschaduwde roman op dezelfde hoogte te plaatsen als andere dystopische meesterwerken zoals '1984' en 'Brave New World'. De literaire achtergrond van de 'Blade Runner'-films zit dus vervat in een erg brutaal boekje dat zich waagt aan nog veel meer filosofische thema's dan zijn broers van het grote scherm. Religie, empathie, plicht, dierenliefde en kapitalisme komen allemaal aan bod. Voor wie interesse heeft: hier zit een nieuwe Don Quixote verstopt.

0
Gemiddeld: 4 (1 stem)