Le Monde Stuveresque

In deze rubriek nemen we u steeds mee naar de wereld van de studentenvertegenwoordiging. Velen horen het echter in Keulen donderen wanneer er wordt gegoocheld met termen als ‘de Gentse Studentenraad’. Hoog tijd om uw onverlichte geest op te helderen. Stuvers: wie zijn ze, wat doen ze, waar komen ze vandaan?

Gentse Studentenraad for dummies

Wanneer men de poorten van de Therminal openzwaait en vervolgens de steven naar bakboord wendt, kan men het hart van de Gentse Studentenraad aanschouwen. Hier houdt zich een klein leger enthousiaste studenten op die de spil van het verhaal vormen. De Gentse Studentenraad is er voornamelijk voor en door de studenten van de UGent. Niet tevreden over de prijs van uw dagelijks brood in de Brug? Een prof die er zijn laars aan lapt? De stuvers trekken de boosdoeners eens goed aan de oren. Maar ook bij de buren zijn soortgelijke mysterieuze krachten aan het werk, zij het bijvoorbeeld als ‘de HGSR’ (HoGent) of ‘de SRA’ (Artevelde Hogeschool). Nu, op eigen bodem zien we dat de Gentse Studentenraad als hamer en aambeeld uiteenvalt in twee delen. Enerzijds spreekt men van het Dagelijks Bestuur. Zoals de naam reeds ontsluiert, bestaat deze uit een zestal medestudenten (bestuursleden) die dagelijks de beslissingen uitvoeren die genomen worden in de Algemene Vergadering (AV). Ze worden er ook door verkozen en leggen er verantwoording aan af. 'Een Algemene Vergadering?' vraagt u? Jazeker, dit betreft de trouwe wederhelft van het Dagelijks Bestuur. Hier hebben twintig stemgerechtigde studenten een vast zitje. Met de stemvlaggetjes worden hier resems aan beslissingen genomen. Trouwens, als u deze vlaggetjes eens live wil zien wapperen dan kan dat: iedere Algemene Vergadering is immers vrij toegankelijk voor iedere student van de UGent.

De Stemmende Stuvers

Het gros van de stemmende stuvers komt uit de facultaire studentenraden, elf om precies te zijn. Ja, u leest het goed, die zijn er ook nog! Ze zijn eenvoudig te herkennen doordat ze steevast ‘Stu-’ in de naam dragen, zoals ‘StuBio’, ‘StuGG’... Drie uitzonderingen op de regel zijn FRiS (ingenieurswetenschappen), DSR (diergeneeskunde) en PPSR (psychologie en pedagogie). De facultaire raden zijn de kleine broertjes en zusjes van de Gentse Studentenraad en richten zich op één enkele faculteit.

Hoog, hoger, hoogst!

'Wat met die negen anderen?' vraagt u zich terecht af. Vier stemmers zijn afkomstig uit de Sociale Raad (SoRa). De Sociale Raad is een adviserend orgaan van de UGent dat zich uitspreekt over studentenvoorzieningen. De stuvers die hierin actief zijn, hebben hun stoeltje te danken aan ‘de gewone studenten’. Tweejaarlijks mag iedere student hier immers zijn voorkeur over uitspreken. De stemperiode kan je herkennen aan de kleine horden stuvers die je in het UFO haast smekend een tablet onder de neus duwen in de hoop de stemaantallen de hoogte in te stuwen. De evenknie van de SoRa is de Onderwijsraad, eveneens adviserend, maar dan omtrent onderwijszaken. Er zetelen ook enkele stuvers, maar zij worden verkozen door de welbekende vlaggetjes op de Algemene Vergadering. Nog vier medestudenten zijn afkomstig uit de Raad van Bestuur, het hoogste beslissende orgaan van de UGent. Ook zij moeten zich echter eerst door de studentenverkiezingen heen wurmen. De allerlaatste pion vinden we een kleine trap lager in het Bestuurscollege, tevens een beslissend orgaan dat enkele taken van de Raad van Bestuur overneemt. Deze stuver wordt verkozen door zijn vier collega’s uit de Raad van Bestuur.