Moderator

Door de invloed van talloze blogsters, actrices en modellen is (nep)bont niet meer uit het huidige straatbeeld weg te denken. Een teddybeer-, schapen- of tijgerjas hangt bij de gemiddelde trendwatcher al te wachten tot de vriestemperaturen ons land bereiken.

Madammen met een bontjas

Bij jonge mensen zien we overwegend nepbont. Toch is de kwaliteit van nepbont niet altijd geweest zoals we die nu kennen. In de jaren '90 ging nepbont door voor goedkoop en stijlloos. Ofwel droeg je echte bont, ofwel niets. De laatste jaren is die mentaliteit echter sterk veranderd. Betere productietechnieken hebben ervoor gezorgd dat nepbont nu ook luxe en klasse kan uitstralen. Het is tegenwoordig haast onmogelijk om het onderscheid te zien tussen een kwaliteitsvolle nepbontjas en een echte.

Deze ontwikkeling sijpelt langzaam door tot in de grote modehuizen. Een pionier is Stella McCartney: zij gebruikte nog nooit bont in haar collecties, en dit vooral door haar vegetarische overtuiging. Giorgio Armani, Ralph Lauren en onze Belgische trots Dries van Noten opteren de laatste jaren ook voor nepbont. We bereikten zelfs het punt waarop Gucci, een merk dat bont aan zo goed als elk stuk in hun voorgaande collecties voegde, aangekondigd heeft vanaf de lente in 2018 geen bont meer te gebruiken.

"Ik zou me niet goed voelen met een echt beest aan mijn lijf"

Toch wordt de milieuvriendelijke trend niet door iedereen gevolgd. Karl Lagerfeld, hoofddesigner van Fendi, staat bekend om zijn extravagante levensstijl. Hij deed dan ook de veelzeggende uitspraak: “Fur is Fendi, Fendi is fur”. Het merk bracht bont na de herfst van 2013 tot bij een groter publiek. Zo introduceerden ze de bonte pompon voor aan je handtas, een trend die snel opgepikt en nagemaakt werd. Voor veel vrouwen werd zo'n pompon het eerste echte stuk bont in hun kleerkast. In 2015 pakte Fendi uit met een eerste ‘haute fourrure’ show tijdens de Parijse modeweek. Talloze unieke bontcreaties werden hier voorgesteld aan het grote en welvarende publiek.

Fur zijn wij, wij zijn faux fur

Dat je tegenwoordig geen fashion crime meer begaat door het dragen van nepbont, staat vast. Het begrip 'goedkoop' is ook letterlijk en figuurlijk niet meer van toepassing. Maar is het ethisch zoveel beter? Gentse studentenvereniging voor dierenactivisten Sense gaat uit van het principe dat bont in onze huidige samenleving niet meer van noodzakelijk belang voor de mens; het is veeleer triviaal. Toch is nepbont niet altijd het beste alternatief. De grootschalige productie van nepbont is immers een heel milieuvervuilend proces. Die vraag gaat natuurlijk ook op voor andere stoffen, zoals jeans, waar duizenden liters water aan te pas komen. Hoe dan ook, de meningen zijn verdeeld. Beroemdheden zoals Pamela Anderson en Alexa Chung dragen bewust geen bont, terwijl Drake, Bella Hadid en Reese Witherspoon regelmatig met een bontjas gespot worden. De mening van de Gentse student staat daarentegen vast: een neppe bontjas is voor hen minstens even mooi als een echte. Dat was de teneur bij alle ondervraagden. Meermaals klonk het zelfbewust: “Ik zou me niet goed voelen met een echt beest rond mijn lijf.” Gent heeft gesproken: dierenleed, daar doen ze niet aan mee.