Gez(w)icht

Net zoals een aantal andere organisaties, werd vzw StudentENmobiliteit afgelopen zomer opgeslorpt door De Fietsambassade Gent. Naast de duizenden gele en grijze fietsen voor studenten, is er nu ook een divers aanbod aan fietsen voor verhuur aan particulieren. Dat alles vraagt uiteraard om een stevige coördinatie, en daar staat rasechte Gentenaar Nico Vandeputte voor in.

Op of in welk Gents gebouw zou men u een ballade mogen brengen?

Onder de stadshal. Ieder jaar organiseren ze daar ‘123-piano’ (waarbij er 6 piano’s verspreid worden over Gent, red.). Zo’n piano is ideaal om het muzikaal op te fleuren. Verder vind ik het gewoonweg een prachtige locatie!

Welk lied mag absoluut niet door de boxen gallen tijdens uw begrafenis?

Zo lang het maar niet melig is. Toestanden als Piet Veerman, dat hoeft allemaal niet. Misschien kunnen mijn vrienden die mij het best kennen een playlist samenstellen?

U bent (opnieuw) jong en u wil wat: tot welke subcultuur bekeert u/uw vroegere zelf zich?

Ongetwijfeld het surfersmilieu! Een jaar geleden gingen we bijna elke dag surfen op reis. Mocht ik de tijd terug kunnen draaien, zou ik mij daar wel op toeleggen.

Guilty pleasures bestaan niet: welke ietwat foute schijf doet uw dansbenen telkens onbeschaamd alle richtingen uitslaan?

‘Can You Feel It van de Jackson Five. Ken je dat? (Zingt ‘Can you feel it, can you feel it, can you feel it’ met aangepaste jazz hands)

Met welke historische figuur zou u een onenightstand wel zien zitten?

Jackie Bouvier, de echtgenote van president John F. Kennedy. Dat was een zeer stijlvolle vrouw met enorm veel klasse. Echt het toonbeeld van een first lady.

Tot stof zijt gij wedergekeerd: welke kunstenaar mag uw reïncarnatie onder handen nemen?

De Gentse Michaël Borremans. Die heeft al enkele zeer mooie kunstwerken gemaakt die iedereen hier in Gent kan zien. Het beeld buiten aan de Krook heeft hij gemaakt, en ook het schilderij ‘De Maagd’ op de klokkenstoel naast de stadshal is van hem.

Welke taal of welk dialect doet stiekem uw (al dan niet geschoren) snorharen trillen van opwinding?

Ik hoor veel talen door de Erasmusstudenten die hier komen, en Italiaans springt er altijd uit! Ik vind dat een taal met enorm veel flair.

Kim Jong-un en Trump zitten rond een tafel: welk boek deelt u uit / welke muziek legt u op / naar welke tentoonstelling sleurt u ze mee om de twee onrustige zielen met elkaar te verzoenen?

Ik zou ze met twee in een bakfiets zetten en die laten besturen door een student die rechtsreeks van een stevig nachtje Overpoort komt. Liefst ergens over een kasseiweg, zodat ze eindelijk eens goed wakker worden geschud.

Kwestie van het gat in onze cultuur te dichten: wie of wat wordt schromelijk onderbelicht?

Hier in Gent zijn er zo veel prachtige gebouwen! Voor mij is de stad Gent een bruisend museum op zichzelf waar iedere dag voor jong en oud iets valt te beleven.

Welk citaat zou uw autobiografie mogen inleiden?

Het Latijnse spreekwoord ‘Carpe Diem’, omdat het leven te kort is om verzuurd te zijn en we van de kleine dingen moeten genieten.