Achterklap

Openingsfestival

Ingeborg

Ongeveer 31.000 mensen zakten op woensdag 27 september af naar het Sint-Pietersplein voor de Student Kick-Off. Een van hen was Ingeborg, die het podium beklom om met de honderden studenten op het plein een yogasessie te doen. Geen beter liedje dan haar 'Gratitude' om dit te begeleiden. De opener van het festival dit jaar was de Ketnetband. Helaas was de groep niet even succesvol als Samson & Gert twee jaar geleden, toen het plein zwart zag van het volk. Of hoe de nostalgiekaart niet altijd werkt.

Openingsdans

De blauw-gele balonnen en versieringen die overal in de studentenbuurt werden aangebracht waren maar een kleine voorbode van het spetterende feest dat '200 jaar UGent' zou afsluiten. Bedoeling was dat rector Anne De Paepe en vicerector Freddy Mortier met een openingsdans het startschot zouden geven op het heuse Stichtingsbal. De Paepe had al bewezen dat ze een ferm stukje kan dansen, namelijk toen ze op hoge hakken in het grind een dansje placeerde met een student tijdens het pop-upfestival van Dies Natalis vorig jaar. Over de danskunsten van Mortier waren we nog niet op de hoogte.

Openingsverkiezing

Op het Stichtingsbal heeft Anne De Paepe eindelijk de scepter overgedragen aan Rik Van de Walle. Nu hij verkozen is als nieuwe rector van de universiteit, is er een postje vrijgekomen op het decanaat van de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. Academisch secretaris Patrick De Baets, in een niet zo ver verleden nog kandidaat-vicerector, was de enige kandidaat voor het postje. Hij raakte op de Faculteitsraad verkozen met 84% van de stemmen. Nog voor de verkiezing liet Van de Walle zich in een mail naar de Faculteitsraad al gunstig uit over De Baets: "Samen met Patrick ben ik ervan overtuigd dat we in ons beider nieuwe rollen opnieuw zeer constructief zullen kunnen samenwerken, zoals tot op heden steeds het geval is geweest!"