À la recherche du vélo perdu

Fietsendiefstal in Gent

Vorig jaar maakten ruim 2000 Gentenaars, of een 180-tal per maand, melding van fietsendiefstal. Dit jaar staat de teller al op 765. Sommigen gaan een dure verzekering aan voor hun rijwiel, maar hoe behoed je je roestige ros voor diefstal?

Dit jaar houden we dus ongeveer gelijke tred met vorig jaar, met 765 meldingen tot dusver. “Er zijn echter veel mensen die geen aangifte doen,” vertelt Matto Langeraert, perswoordvoerder van de Gentse politie, ons.

The dark number

Hoe komt het dat heel wat diefstallen de politie niet bereiken? “Omdat mensen vaak vinden dat hun fiets geen economische waarde meer heeft, of omdat ze ervan uit gaan dat de politie de daders toch niet vindt”, meent Langeraert. Het is onmogelijk om te weten welk aandeel van de gedupeerden ook werkelijk aangifte doet, Langeraert spreekt dan ook van een zogenaamd dark number. “We proberen de aangiftedrempel zo laag mogelijk te houden. Zo hebben wij het mogelijk gemaakt om een aangifte ook elektronisch te doen, met de bedoeling het dark number te doen dalen.”

Het station van Gent-Sint-Pieters kent een gigantische concentratie aan fietsen. Daar zit het fenomeen van de stationsfiets zeker voor iets tussen. Naast het postmoderne meesterwerk in opbouw aan de voorkant van het station, kent het Maria Hendrikaplein ook een keurige ondergrondse fietsenparking. Dit jaar waren er tot dusver 35 aangiftes van fietsdiefstal aan het Sint-Pietersstation. Laat je fiets daarenboven trouwens ook niet langer dan drie weken in de stalling onder het station achter, want dan kan de NMBS de opdracht geven om deze - geheel wettelijk - te laten verwijderen. Gezien de beperkte ruimte gebeurt dit zelfs op regelmatige basis. Wie de blok-, examen- of vakantieperiode thuis doorbrengt, kan zijn trouwe tweewieler daarom beter meenemen, of elders in Gent stockeren.

Chain, chain, chain

De overbelasting van de fietsstalfaciliteiten onder het Gentse Sint-Pietersstation zorgt ook voor andere praktische beslommeringen. Zo’n concentratie fietsen dicht bij elkaar, dat vergt bepaalde opofferingen. De fietsenstallingen zijn dan wel zo ontworpen dat er meer fietsen per meter inpassen, maar niet elke fiets kan aan het kader vastgeketend worden. Het volgende overkwam student Aaron dan ook enkele weken geleden: “Ik liet mijn koersfiets op woensdag in de fietsenstalling achter, en toen ik hem maandag opnieuw wilde oppikken, vond ik enkel mijn voorwiel en het slot terug. Racefietsen passen enkel omgekeerd in de fietsenstalling, waardoor het relatief makkelijk te demonteren voorwiel gebruikt moet worden om de fiets vast te ketenen, in plaats van het achterwiel.” De NMBS raadt fietsers inmiddels aan om via een sensibiliseringsactie de fiets zowel aan het achterwiel te sluiten, als met het voorwiel aan het fietsenrek te bevestigen.

"Sluit je fiets niet alleen aan het achterwiel, maar bevestig het ook met het voorwiel aan het fietsenrek"

Zorgde de ondergrondse parking voor een heropleving van het beroep van fietsendief? Een vergelijking met het aantal fietsdiefstallen vóór de ingebruikname van de ondergrondse fietsenparking blijft moeilijk, zegt de politie. “Het is moeilijk om objectief vast te stellen dat er daadwerkelijk meer fietsdiefstallen plaatsvinden. Zo zou het kunnen dat er simpelweg meer fietsers in Gent zijn, maar ook de aangiftebereidheid kan groter zijn, nu mensen merken dat de politie dit fenomeen ernstig neemt en er gericht op werkt. Bijvoorbeeld de inspanningen op het vlak van fietsen teruggeven aan hun rechtmatige eigenaar en het vatten van daders op heterdaad. Mensen rijden ook vaker met duurdere fietsen, denk maar aan de pedelecs en elektrische fietsen. Fietsers nemen daarom dikwijls een verzekering, en bij diefstal eisen verzekeraars doorgaans een bewijs van aangifte bij de politie”, aldus nog Langeraert.

"Mensen rijden vaker met duurdere fietsen en nemen daarom dikwijls een verzekering"

Big Brother

Uw wandel en handel in de ondergrondse parking van het station wordt nauwkeurig op de gevoelige plaat vastgelegd, zij het gelukkig niet voor de eeuwigheid. Het beheer van de beelden gebeurt door de NMBS, die deze zeven dagen bijhoudt. Enige spoed is dus aangewezen voor wie een laatste opname van zijn trouwe tweewieler zou willen verkrijgen.

Vorige maand zorgde de diefstal van een fiets in het station van Zottegem nog voor de nodige polemiek: “Voor één fiets gaan we die beelden niet opvragen”, klonk het toen. In Het Laatste Nieuws klaagde Zottegemse politiechef toen vooral de procedure die de NMBS aan politiediensten oplegt aan. “Beelden waarvan de bestandsgrootte niet groter is dan een DVD worden gewoon op een DVD gebrand en opgestuurd”, nuanceren ze bij de Gentse politie. Indien de capaciteit van de DVD overschreden wordt, worden politiemensen wel geacht zich naar Brussel te verplaatsen met een harde schijf of USB-stick om de beelden op te halen.

"De arm de wet verricht gerichte acties op hotspots voor fietsendieven"

Intussen blijft de politie niet stilzitten. Zo verricht de arm der wet gerichte acties op gekende hotspots voor fietsendieven. Het overlastteam kan dit jaar reeds 23 specifieke acties op zijn conto schrijven. Verder organiseert de politie samen met de Dienst Lokale Preventie en Veiligheid fietsgraveermomenten, en houdt ze observaties. Hierbij bekijken ze de fietsen die reeds gegraveerd zijn, en gaan ze na of deze niet als gestolen staan opgegeven. Daarnaast maakte de Gentse politie in het verleden ook al gebruik van een lokfiets, die booswichten in de val moest lokken. Wanneer het kwaad toch is geschied, doe je aangifte bij de politie, en houd je in de gaten of jouw fiets niet tussen de teruggevonden exemplaren staat op www.gevondenfietsen.be.

De schurken te snel af

Volledig vermijden dat een snoodaard jouw tweewieler verduistert? Dat is natuurlijk onmogelijk, maar je kan het fietsendieven wel moeilijk maken. De Gentse politie biedt ons enkele afdoende tips.

 

- Laat je fiets graveren. De politie kijkt regelmatig de gegraveerde fietsen na of ze niet als 'gestolen' opgegeven staan.

- Schaf een degelijk fietsslot van gehard staal aan. Cijfer- en krulsloten zijn te vermijden.

- Sluit je fiets niet enkel aan het wiel, maar keten je kader waar mogelijk vast aan een gefixeerd obstakel, zoals een fietsrek. Het slot hierbij zo hoog mogelijk van de grond plaatsen helpt ook.

- Laat je fiets bij voorkeur achter in een bewaakte fietsstalling. Het vergroot de kans van de politie om de identiteit en/of de werkwijze van de dieven te achterhalen, dus het is de omweg echt wel waard.

- Koop een gps-chip en laat die in je fiets installeren. Zo kan je met de politie de locatie van je fiets achterhalen als hij gestolen wordt.
 

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen