Wetenschapskort

In de ban van zijn ringen

NASA slaagde erin om de ruimtesonde Cassini al tweemaal succesvol tussen Saturnus en zijn ringen te laten vliegen. Nooit eerder vloog een stukje mensheid zo dicht bij Saturnus. Er was dus heel wat wetenschapseuforie toen NASA 22 uur na de passage de eerste signalen van Cassini ontving. De kans dat de ruimtesonde te pletter zou vliegen tegen een rondvliegend brokstuk was lang niet onbestaande. Terwijl de sonde tegen een snelheid van 34 kilometer per seconde langs de planeet raasde, slaagde ze erin om unieke beelden vast te leggen van het oog van een immense orkaan op Saturnus’ noordpool. Wolken razen er met een snelheid van meer dan 500 km/uur rond. De ruimtesonde zal nog 21 keer een vlucht tussen Saturnus en zijn ringen wagen. Daarna zal onze intieme connectie met de planeet in stof opgaan.

DIY Siri

Aan de universiteit van Montréal lukte het drie doctoraatsstudenten om een algoritme van een stemimitatie te ontwikkelen. Dat algoritme kan gebruikt worden om stemmen te imiteren en kan elke tekst voorlezen met om het eender welke intonatie. Eén minuut aan stemopname zou voldoende zijn om de stem uniek te identificeren. Hiervoor maakt men gebruik van ‘deep learning’ technologieën. De computer leert zichzelf als het ware alle eigenschappen van de stem aan. Om de technologie voor iedereen toegankelijk te maken, hebben de doctoraatsstudenten de start-up Lyrebird opgericht. Door het openstellen van de technologie willen ze er ook de aandacht op vestigen dat audiofragmenten in de toekomst niet dezelfde bewijskracht zullen hebben als vandaag.

Baarmoeder 2.0

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om zes premature lammetjes, equivalent aan een menselijke foetus van 23 weken oud, te laten volgroeien in een kunstmatige baarmoeder. De groot uitgevallen snelsluitzak is gevuld met synthetisch vruchtwater. Via de navelstreng en verschillende buisjes wisselt de foetus voedingsstoffen uit met machines die moeders placenta vervangen. Met deze onderzoeken hoopt men menselijke prematuurtjes in de toekomst beter te kunnen helpen. De 'BioBag' zou de couveuse kunnen vervangen en vroeggeborenen betere overlevingskansen geven. De wetenschappers benadrukken dat er aan de verste horizon geen technologie in zicht is die ook de eerste stadia van een baarmoeder zou kunnen vervangen. Veel hoop voor prematuurtjes, maar een volledig artificiële zwangerschap is (voorlopig) nog niet in zicht.