Getal van de Week: 800

Elk jaar reikt het Duurzaamheidskantoor de 'Groene Ruijter' uit, een award voor initiatieven die werken aan een duurzamere omgeving. Dit jaar ging de prijs naar ECOzy CORNER, een groep enthousiastelingen die oud papier herbruiken om er meubels van te maken. Niet zomaar oud papier: de initiatiefnemers zamelden hiervoor oude Schampers in. Voor hun eerste meubeltjes gebruikten ze zo'n 800 Schampers. De meubels zouden moeten dienen voor studentenhoekjes. Daarnaast zouden ze ook workshops willen organiseren om studenten te leren hoe ze oude Schampers en ander materiaal een tweede leven kunnen geven. Dat is dan meteen ook de enige reden die we kunnen verzinnen om ooit een Schamper niet mee te nemen. De tweede plaats was voor het project Innovation in Action, een zoektocht naar de best practices omtrent integratie van duurzaamheid in onderwijs. De Groene Ruijter werd in het leven geroepen om de strijd van Andreas De Ruijter voor een duurzamere wereld verder te zetten. Andreas was student Burgerlijk Ingenieur, bestuurslid van UGent1010, actief bij Transitie UGent en trekker van het project Urban Mining. Hij overleed in juli 2013 bij een val in de Plateau.