200 jaar UGent: oprichting Schamper

Archiefbeeld Raes

Een vogelvlucht doorheen de geschiedenis van de universiteit kan niet zonder even stil te staan bij de oprichting van haar studentenblad. We hadden heel graag willen zeggen dat wij het eerste blad waren aan de UGent, maar buiten de Liegende Reporter doen we vooralsnog niet aan fake news. Het Faculteitenkonvent (FK) publiceerde tussen '68 en '72 al FK-nieuws, waarin vooral, tja, FK-nieuws geschreven werd. In '72 stapte het FK over naar RUG-nummer. RUG staat voor Rijksuniversiteit Gent, trouwens. De redactie van RUG-nummer maakte het echter te bont, zo moesten de hoofdredacteur en de verantwoordelijke uitgever zich onder andere ooit voor de correctionele rechtbank verantwoorden na het publiceren van een naaktfoto, waardoor hun subsidies na drie jaar werden stopgezet. Zo snel gaven ze zich niet gewonnen: er moest een ander blad komen in de plaats. Koen Raes, die ook actief was bij RUG-nummer, werd aangeduid als hoofdredacteur en eind 1975 was de eerste Schamper een feit. Hoera!