Seksuele opvoeding, het behoort voor veel van mijn leeftijdsgenoten al tot een ver verleden. Vandaag is er echter meer nood aan een ruimere invulling van die lessen dan vroeger. Dat bleek uit een persbericht dat Sensoa samen met de Vlaamse Scholierenkoepel verspreidde begin maart. “Er wordt heel veel aandacht besteed aan de voortplantingsorganen, soa’s en zwangerschappen”, zei Boris Cruyssaert van Sensoa in De Morgen. “Dat is natuurlijk belangrijk, maar het is een must dat er tijdens die lessen ook aandacht besteed wordt aan de beleving van seksualiteit, zoals verliefdheid en gevoelens.”
Als leerkracht plastische opvoeding, geschiedenis én maatschappelijke vorming kan ik me daar volledig in vinden. Toen ik een paar weken geleden van een jongen de opmerking kreeg dat een maagdenvlies toch ‘een echt vlies is dat je moet doorbreken, als een poortje?’, viel m’n mond open van verbazing. Uit zulke vragen bleek hoe weinig mijn leerlingen wisten van alles wat bij seks komt kijken: relaties, emoties, anatomische correctheden. Hoe raak ik niet zwanger? Wat is het verschil tussen maandstonden en bloeden tijdens de eerste keer? Kan een vrouw klaarkomen? Mijn leerlingen vertelden dat ze elk jaar al seksuele opvoeding hadden gehad, maar dat veel persoonlijke vragen de weg niet hadden gevonden naar de leerkracht.
"Mijn leerlingen hadden elk jaar al seksuele opvoeding gehad, maar veel persoonlijke vragen vonden de weg naar de leerkracht niet"
Het is niet simpel, lesgeven over relaties en seksualiteit in een multiculturele samenleving. Ik sta in twee beroepsscholen in het centrum van Gent. Het Turks, Arabisch en Bulgaars floreert op de speelplaats en de islam is de meest voorkomende godsdienst. Dat creëert mogelijkheden, maar ook enkele barrières, vooral op relationeel vlak. ‘We moeten toch pas iets weten over seks als we trouwen?’
Wat moet een relatie voor jou zijn? Wat is liefde? Al snel merkte ik dat zelfs simpele vragen zoals deze toch wel wat schaamte teweegbrachten. Als het over seks en vertrouwen ging, kwam al snel 'Temptation Island' de kop opsteken. ‘Want dat is toch de manier om te kijken of het vertrouwen er nog écht is?’, zei één van m’n jongens. Ik kan het ze niet kwalijk nemen – hun wereld speelt zich af op Instagram (Live), televisie en Facebook. Ze leren geen mensen meer kennen op straat, maar potentiële vriendjes bieden zich aan in de vorm van een vriendschapsverzoek op Facebook. Als meisje een eerste stap zetten? ‘Mevrouw, zijt ge zot, da’s echt wel de taak van de man.’
Vrouwelijk plezier was onbekend terrein. We hadden het intussen al over porno, masturberen en erogene zones gehad, dus vond ik dat ik een nieuw bommetje kon droppen onder de vorm van een stelling: ‘Vrouwen kunnen geen orgasme krijgen.’ Ik dacht intussen dat m’n gasten het woord ‘orgasme’ wel zouden kennen, maar niets bleek minder waar: een orgasme was een moeilijk woord, en m’n leerlingen waren er ook zeker van dat vrouwen inderdaad géén orgasmes konden krijgen. Iemand vergeleek een orgasme met ‘dat is toch wanneer er bloed uit de vagina komt?’ Liever niet, Omar, maar bedankt. Een lezing over de clitoris en de vagina volgde. En maar luisteren en giechelen.
"Ik hoop maar dat m'n vrouwelijke én mannelijke leerlingen, uit welk geloof dan ook, ooit de kans vinden om te experimenteren en te kiezen voor genot"
Hoe schattig deze bevindingen ook lijken, ze stellen me ook een beetje teleur. Ik hoop maar dat m’n vrouwelijke én mannelijke leerlingen, uit welk geloof dan ook, ooit de kans vinden om te experimenteren en te kiezen voor genot. Dat ze weten hoe ze elkaar moeten plezieren – of het nu tijdens de huwelijksnacht of ervoor is – en dat ze leren hoe ze kunnen blijven bouwen aan een relatie, met geven en nemen. Ik vermoed dat er mensen zijn die bij het lezen van dit artikel beseffen dat ze ook nog niet alles weten, en da’s oké. Openheid vormt wel de sleutel tot meer communicatie, en dat is wat de samenleving, mooi gemengd en gekleurd, nodig heeft. Op alle vlakken.
"Openheid vormt de sleutel tot meer communicatie, en dat is wat de samenleving nodig heeft"
Reactie toevoegen