InQuizitie

Faculteit Wetenschappen

Deze maal doen we het de Faculteit Wetenschappen aan. Graag zouden we dan ook zien of de kennis van onze experimenterende vriendjes verder reikt dan atoompjes en obscure krachten. Slachtoffers van dienst zijn Johannes Weytjens, voorzitter van de Gentse Studentenraad, en professor Dirk Poelman,  die onder meer de bio-ingenieurs en farmaciestudenten onderricht in de wondere wereld van de fysica.

Johannes

Welk stuk grondgebied in Spanje behoort eigenlijk tot Groot-Brittannië?

Poelman: "Is dat Gibraltar?"

Johannes: "Ik neem aan dat dat een van die eilandengroepen is. Ik weet het niet."

Waarvoor staat de afkorting van de partij van Geert Wilders?

Poelman: "Oei, ik weet zelfs niet wat de partij van Geert Wilders is."

Johannes: "Ik ben aan het nadenken wat de afkorting van de partij zelfs is. Partij van het Volk?"

Wie schilderde 'Meisje met de parel'?

Poelman: "Is dat Van Eyck?"

Johannes: "Aha, dat is Johannes Vermeer, mijn mooie naamgenoot."

Wat is de bijnaam van het Nieuw-Zeelandse rugbyteam, bekend om hun haka?

Poelman: "Geen idee."

Johannes: "Ik heb die vraag onlangs nog gezien op een quiz. Iets met black.

Welk toneelstuk gaf aanleiding tot de Belgische Revolutie?

Poelman: "De Stomme van Portici."

Johannes: "Nu ben ik in de war. Ik heb verschillende namen in mijn hoofd. Het Verdriet van België?"

Van welk legendarisch gsm-model bracht Nokia onlangs een nieuwe versie op de markt?

Poelman: "De 3310."

Johannes: "De 3310 zeker?"

Hoe heet het nieuwste boek van Peter Mertens?

Poelman: "Wie is Peter Mertens?"

Johannes: "Graailand? Er ligt hier een kopie van Zoë (bestuurslid Sociaal, red.) in ons lokaal."

Welke munteenheid wordt in Polen gebruikt?

Poelman: "De zloty."

Johannes: "Heel voor de hand liggend: de euro?"

Welk schilderij staat ook bekend als La Gioconda?

Poelman: "De... Allez, in het Louvre van dingske hé. Met de mysterieuze glimlach... De Mona Lisa."

Johannes: "De Mona Lisa."

Welke naam werd gegeven aan de moord op Stijn Saelens, waarvan het proces momenteel loopt?

Poelman: "De Kasteelmoord."

Johannes: "De Kasteelmoord."

Oplossingen: Gibraltar - Partij voor de Vrijheid - Johannes Vermeer - All Blacks - de Stomme van Portici - Nokia 3310 - Graailand - Zloty - Mona Lisa - Kasteelmoord