200 jaar UGent: Slag om het Gravensteen

'De Slag om het Gravensteen' is een van de bekendere liedjes in de studentencodex - en met reden. Op 16 november 1949 verzamelden 136 studenten op het Sint-Veerleplein. Dit om de geschiedenis in te gaan met de grootste studentengrap ooit. Onder hen was er één meisje, het lief van een van de aanwezige jongens, Kris. De studenten, die onderling het wachtwoord 'Uilenspiegel' hadden afgesproken, drongen binnen in het kasteel en barricadeerden de poort. De politie en de brandweer werden erbij gehaald, maar de studenten bekogelden hen met fruit. Eenmaal ze binnen waren, pakten de agenten de studenten hard aan. Kris bleef tegenspartelen en zijn lief ging de annalen in met de quote "Maar geef u dan toch over, Kris!" Uiteindelijk werd geen enkele student gestraft. Tegenwoordig zou het geen waar zijn. De grap, die tot in de V.S. in het nieuws kwam, wordt nog steeds jaarlijks herdacht op de Uilenspiegelfeesten, georganiseerd door het KVHV, en op de Gravensteenfeesten, georganiseerd door het SK.