Planten planten

De afgelopen weken profileerde de UGent zich als ware groene jongens, onder andere met het reflectiedebat een jaar na de klimaattop in Parijs en de aanleg van een klimaatbos. Ook voor groentjes

t Schijnt dat het niet goed gaat met de aarde. Dat weten we al langer, maar nu moeten we er ook daadwerkelijk iets aan beginnen doen. Anders leven je kleinkinderen in een manifestatie van de hel op aarde. Serieus. Met vuur en zo. En - indien Donald zich op de een of andere manier onsterfelijk weet te maken - ook met de duivel. Concreet zal tegen het jaar 2050 het gebruik van fossiele brandstoffen sterk moeten dalen. De CO2-uitstoot moet jaarlijks met 6% dalen, én daarbovenop moet er 550 gigaton CO2 uit de atmosfeer gehaald worden. Dat kan bijvoorbeeld door het aanplanten van bossen. En die redenering maakte de Universiteit Gent ook, waardoor ze het initiatief namen om een klimaatbos van 2,5 hectare in Melle aan te planten, met meer dan 4000 bomen van vier verschillende soorten. Dit klimaatbos wordt ook een openluchtlaboratiorium om te onderzoeken of meer soortenrijke bossen meer CO2 kunnen opslaan.

De aanleiding tot de aanleg van dit klimaatbos kwam er als reflectie over de Klimaattop in Parijs, die een jaar geleden plaatsvond. Er werd zich afgevraagd hoeveel effect deze actie gehad heeft, en wat er nog te doen staat. O.a. Wouter Deprez en Serge De Gheldere kwamen hiervoor samen om kritisch te evalueren wat er allemaal gebeurd was. Een reeks cijfers en een portie kritiek op Joke Schauvliege later, waren we nog niet veel wijzer. Vandaar dat de UGent opriep tot actie. Met hun - naar onze mening een beetje random en ongepaste - slogan “The next big thing will be a lot of small things” deelden ze de boodschap dat iedereen een verschil kan maken. Vandaar dat meer dan 200 gemotiveerden naar Melle trokken om het klimaatbos aan te planten. Dit klimaatbos zal de CO2-uitstoot van acht inwoners van Melle kunnen compenseren. Anke van Hengel, Event Manager bij Green Office Gent sluit nog af met de volgende bemoedigende woorden: “Ondanks dat er elke dag nog altijd stukken bos verdwijnen in Vlaanderen, is er duidelijk een andere beweging in opmars. Daarom is bij deze iedereen van harte uitgenodigd voor de aanleg van UGent Klimaatbos 2.0.” Bomen planten is zowaar hip en trendy. Mijn mama zal blij zijn.