200 jaar UGent: Technicum

In de jaren 30 heerste er een ware bouwkoorts aan de UGent. We skippen voor het gemak de Boekentoren even, dat kreng krijgt al genoeg aandacht als vierde toren van Gent. In 1934 startte men met het ontwerp van het Technicum, beter bekend als 'die mottige gebouwen aan de Muinkschelde'. Deze moesten dienen als technische laboratoria. Voordat de UGent de gronden innam, stond er een textielfabriek, Feyerick genaamd. Daarvoor behoorde het terrein toe aan de wijngaarden van de Sint-Pietersabdij. Het Technicum is een gans gebouwencomplex bestaande uit verschillende blokken, die zich sinds de gedeeltelijke uittrede van de ingenieurs tot veel andere invullingen hebben geleend. Van 1949 tot 1960 bevond resto De Brug zich er bijvoorbeeld. In de thermische centrale vinden we vandaag de Therminal (ebdem?) terug. In de andere blokken zitten er nu diverse faculteiten en vakgroepen. In de toekomst zal ook de Faculteit Sociale en Politieke Wetenschappen verhuizen naar het Technicum.