200 jaar UGent: studentenhuizen

Tijdens de Groote Oorlog werd de Franstalige Gentse universiteit gesloten en opende de Duitse bezetter, met hulp van behulpzame flaminganten, de Nederlandstalige Vlaamsche Hoogeschool, beter bekend als de Von Bissinguniversiteit. Het Gentsch Studentencorps, de overkoepelende studentenvereniging aan de Von Bissinguniversiteit, installeerde in 1918 studentenhuis 'Hou ende Trou' in herenhuis Veyrac in de Sint-Pietersnieuwstraat, waar nu het UTC zit. Dit studentenhuis werd tamelijk snel opgedoekt na de oorlog.  In 1920 kocht de universiteit een gebouw aan in de Sint-Jansvest. In 1924 opende daar een studentenhuis. Op UGentMemorie lezen we een excerpt uit de toespraak van Georges Van Den Bossche: "het huis van al de studenten onzer Alma Mater, waar ze goed en goedkoop kunnen eten, gezellig kunnen vergaderen by ’t rooken van een studentencigaar of pyp en waar ze kunnen lezen en studeren in de bibliotheek en leeszaal." We approve. Studentensigaren, waar kan je dat kopen?