Wijs, die Vlaamse Scriptieprijs!

De Vlaamse Scriptieprijs wordt dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt. Elke laatstejaarsstudent kon zijn of haar thesis insturen. De pareltjes worden beloond met geld en eeuwige roem. Geld!

"Het legt zichzelf wel een beetje uit. Allez, de naam. Het is een prijs in Vlaanderen voor de beste scriptie", legt een niet-ervaringsdeskundige mij uit wanneer ik hem vraag of hij weet wat de Vlaamse Scriptieprijs is. Eigenlijk is dit redelijk accuraat. De Vlaamse Scriptieprijs is het antwoord van de Vlaamse academische wereld op de Oscars of de VMA's.

Altijd (kans op) prijs

"63% van de scripties werden ingediend door vrouwen"

Brakkers moeten zich niet uitgesloten voelen. Afstuderen met grootste onderscheiding is geen vereiste. Een minimumscore van 18 op 20 evenmin. Elke thesis of professionele bachelorproef die ingediend werd in academiejaar 2015-2016 mocht ingestuurd worden. Maar liefst 625 afgestudeerden hebben dit gedaan. Dat zijn er zestien minder dan vorige editie, toen er 641 ingediend werden, een absoluut record. Verloren generatie. De organisatoren van de Vlaamse Scriptieprijs deelden na de deadline enkele markante statistieken. 63% van de thesissen werden ingediend door bollebozen van het vrouwelijke geslacht, 37% door mannen. Did Vlaamse Scriptieprijs just assume their gender?! Meer dan de helft van de scripties behandelen sociaal-wetenschappelijke onderwerpen, een tendens die we al enkele jaren vaststellen. We zien maar liefst, of slechts, acht onderwijsinstellingen terug in de lijst met inzendingen. Voor een regio met veertien hogere onderwijsinstellingen lijkt dat een beetje karig. "Ik heb mijn thesis niet ingestuurd omdat ik niet dacht dat ik voor de prijs in aanmerking kwam", legt een UGent-alumnus uit die 18 had behaald voor zijn thesis. "Ik denk dat studenten al snel het gevoel hebben dat hun thesisonderwerp te niche is en daarom geen moeite doen om deel te nemen." Naast de relatieve scriptieschaarste vermelden we ook met veel tegenzin dat de KU Leuven vijf scripties meer heeft afgeleverd dan onze Universiteit Gent. Shame!

The election is rigged

"Slechts twee UGent'ers konden het schoppen tot de longlist"

Deelnemen is belangrijker dan winnen zeggen we altijd, maar is dat wel echt waar? Met het feit dat de KU Leuven vijf thesissen meer zou hebben afgeleverd konden we nog leven. We supporterden in gedachten extra hard voor de 163 inzendingen van onze universiteit. Tot de dag dat we de longlist te zien kregen. Slechts twee UGent'ers konden het schoppen tot de top tien. Verder spotten we in die top tien de Hogere Zeevaartschool Antwerpen en de Universiteit Antwerpen, samen goed voor drie inzendingen. Zelfs Antwerpen doet het beter dan ons! De overige vijf scripties komen allemaal van de KU Leuven. Proficiat daarvoor, collega's. Het is dat we weten dat de onderwijsinstelling niet vermeld wordt aan de jury ... De twee UGent'ers die we in de longlist zien zijn Kristof Jakiela en Anne-Marie Descamps. Anne-Marie berekende in haar thesis de uitgaven voor gezondheidszorg indien het Antigifcentrum niet zou bestaan en kwam tot de conclusie dat elke euro die naar het Antigifcentrum gaat tot een besparing van 1,4 tot 4,6 euro in gezondheidszorg leidt. Kristof onderzocht de attitudes van Dove koppels die zich sterk identificeren met de dovencultuur en zich bij preïmplantatie via genetische diagnostiek willen verzekeren van een doof kind. Fun fact: Kristof is een oud-Schamperlid!

Lügenpresse

In 2002 kregen ze bij het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek het idee om de Vlaamse Scriptieprijs voor het eerst uit te reiken. Zo'n drie jaar later was het idee gegroeid en werd het concept georganiseerd door een onafhankelijke instantie, de Scriptie vzw. Sinds 2007 is Scriptie vzw een partner van de Vlaamse overheid. Deelnemers moeten hun thesis in een vlot, Nederlandstalig journalistiek jasje gieten en een passende titel kiezen. De inzendingen worden dan ook beoordeeld op nieuwswaarde, journalistieke bruikbaarheid en wetenschappelijke kwaliteit. Dit alles past perfect bij de doelstellingen die Scriptie vzw vooropstelt. Ze willen namelijk de wetenschap dichter bij het grote publiek brengen en ook het werk van jonge wetenschappers, zijnde de deelnemers, meer bekendheid te geven.

Prijsduiven

"Zijn de scripties die onze universiteit aflevert dan echt van zo'n ondermaatse kwaliteit?"

De Vlaamse Scriptieprijs, waar 2500 duiten mee te vangen valt, is misschien het paradepaardje van de avond maar er worden daarnaast nog vier andere prijzen uitgedeeld. Iedereen die meedingt naar de Vlaamse Scriptieprijs is ook officieel in the running voor de EOS-prijs, de Agoriaprijs, de Klasseprijs en de Bachelorprijs. De Eosprijs, en een iPhone, worden uitgereikt aan de beste exact-wetenschappelijke scriptie. De Agoriaprijs, vergezeld van 500 euro en een jaaropleiding aan de Vlerick Hogeschool, gaat naar het creatiefste technologisch onderzoekswerk. Scripties met een onderwijsgerelateerd onderwerp komen in aanmerking voor de Klasseprijs en 500 euro. De beste professionele bachelorproef krijgt ten slotte de Bachelorprijs. Bij de longlists en shortlists die voor deze prijzen al bekendgemaakt zijn, is de UGent weer pijnlijk ondervertegenwoordigd. Zijn de scripties die onze universiteit aflevert dan echt van zo'n ondermaatse kwaliteit?

De Vlaamse Scriptieprijs wordt 20 december uitgereikt in het Brusselse stadhuis. Danira Boukhriss zal de avond aan elkaar praten en Marble Sounds zal zorgen voor de muzikale noot. Inschrijven kan op de site van de Vlaamse Scriptieprijs zelf.