Kort

Reductio at Hitlerum

Hoe langer een online discussie blijft duren, hoe groter de kans dat er op een gegeven moment een vergelijking wordt gemaakt met Hitler of de nazi’s. Zo luidt de wet van Godwin. Bij nader inzien kan deze wet, mits met een lichte aanpassing, toegepast worden op het huidige jaar. Nu dat bijna ten einde is, zou ik het graag stellen zoals het is: wat een verdomd kutjaar was het. Mijn aangepaste wet van Godwin gaat dan ook als volgt: hoe langer 2016 bezig is, hoe radicaler de wereld wordt, Hitler en nazistische standpunten inbegrepen.

Ik ben zo vrij geweest de bovengenoemde trend door te trekken naar het Gentse studentenleven. Nu het einde van het jaar in zicht komt, zal ik een poging wagen aan te tonen dat de evenementen in deze periode van het jaar extremistische proporties aannemen.

Te beginnen bij - u voelt het wellicht al aankomen - onze Piet. Al menig woord is hierover gerept en nu de verjaardag van de goedheiligman bijna voor de deur staat - hoor wie klopt daar kinderen? - kan de Gentse student tijdens het sinterklaasontbijt (Home Astrid, 6 december) nog eens zijn ongepeperde noot geven aan het debat over zijn geroette knecht. Het blijft namelijk voor velen moeilijk zich te verplaatsen in andermans schoeisel, of deze nu klaar staat met een wortel en wat hooi, of niet.

Of wij begeven ons naar Kappen met kappen? Minister Joke Schauvliege over haar beleid (Blandijn, 14 december), om nogmaals te zaniken over de klimaatproblematiek. Is dat inmiddels niet bestempeld als silly? Wat zouden wetenschappers ook weten over deze zaken. Laten wij, beste medestudenten, nog een laatste maal genieten van de frisse buitenlucht. Voordat de roet bij ons allen het gezicht kleurt, net als dat van Piet.

Dan trekken wij door naar de Massacantus (Flanders Expo, 14 december). Een grote massamigratie. Laten we vooral op tijd vertrekken, door bar weer en met weinig rantsoen. Want voor we het weten zijn we te laat bij de poort, en slaan de deuren toe.

Aangezien wij niet te pessimistisch moeten zijn, het glas is immers halfvol, nodig ik u uit voor het Europees jaaroverzicht (Minos, Capitool, 12 december). Laten we hopen dat we hier ons hart kunnen luchten. Elkaar troostende woordjes zullen influisteren. De boezem van onze alma mater opzoeken. Zachtjes snikkend komen wij dan tot de conclusie dat het allemaal best wel goed zal komen.

Heil 2017. Hier een link naar het nazisme, de wet houdt gelukkig nog steek.