InQuizitie

Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Voor deze faculteit hebben we geluisterd naar de vox populis bij het bepalen van de twee moedige strijders. Nog nooit werd een prof of student ons zo hard aangeraden als prof Alain Van Hiel, over de faculteit heen ook bekend in andere richtingen, en Juno Koekelkoren, voorzitter van de Vlaamse Psychologische en Pedagogische Kring en lid van de facultaire studentenraad. Hebben ze na deze InQuizitie zelf een sessie bij de psycholoog nodig?

Wie is de regerende broer van Fidel Castro?

Prof Van Hiel: "Raul. Joehoe, ik heb al één."

Juno: "Raul Castro."

Hoe heet de bestseller van Lize Spit?

Prof Van Hiel: "Van wié? Lize Spit? Ik weet niet eens wie dat is. Is dat van een of ander academisch werk of zo?"

Juno: "Ik weet alleen dat er reclame was over zo'n gebroken hart van een 'Thuis'-actrice ..."

Welk land staat bekend als de ‘Regenboognatie’?

Prof Van Hiel: "Fuck, dat moet ik weten. Nu zit ik te twijfelen. Zuid-Afrika."

Juno: "Ik ben aan het denken aan een staat in Amerika, maar dat is geen land dus dat kan niet. Een of ander eiland?"

Hoe heet de overeenkomst rond Zwarte Piet die verschillende organisaties hebben gesloten?

Prof Van Hiel: "Ik heb er een opiniebijdrage over klaar zitten zelfs. Het Zwarte Pietenpact heet dat gewoon."

Juno: "Het Pietenpact."

Naar welke oud-rector is het grootste auditorium van de UGent vernoemd?

Prof Van Hiel: "Ja, ik ken die jongen. Leon De Meyer. Ik denk dat ik hem zelfs nog meegemaakt heb als student."

Juno: "Dat is in het Ufo. Dat moet ik weten. Wij hebben daar statistiek en heel veel examens... Leon De Meyer!"

Welke pandemie aan het begin van de 20e eeuw kostte meer levens dan WOI?

Prof Van Hiel: "Ik kan alleen maar aan de Spaanse Griep denken. Maar of dat meer levens zijn."

Juno: "De pest?"

Hoe heet het gestolen paneel uit het Lam Gods?

Prof Van Hiel: "De Rechtvaardige Rechters."

Juno: "Iets met een rechter. Is een half antwoord ook goed...? De Rechtvaardige Rechters!"

Waarvoor staat OESO?

Prof Van Hiel: "Ja ja, ik ken dat. Ik heb daar ergens een document van gelezen. Organisation ... Nee nee, de OESO is een Nederlands acroniem.

Juno: "De 'e' zal voor 'economisch' staan zeker. Ik weet ook dat het een Griekse drank is. Ik ga er nog over nadenken."

Welke munteenheid heeft Japan?

Prof Van Hiel: "Daarmee gaat ge mij toch niet vloeren, ze maat. Yen."

Juno: "Niet de euro. Een grappig gokske, de Japanse lira."

Bij welke luchtvaartmaatschappij staakten de piloten onlangs voor meer loon?

Prof Van Hiel: "Ja, man. Die van Lufthansa zijn dat. Die hebben al flink gestaakt."

Juno: "Ik zou denken RyanAir, maar dat zal het niet zijn."

Oplossing: Raul - Het Smelt - Zuid-Afrika - Pietenpact - Leon De Meyer - de Spaanse griep - de Rechtvaardige Rechters - Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling - Yen - Lufthansa