Gat in uw cultuur

De gustibus et coloribus non est disputandum. Maar een goede raad op tijd en stond kan nooit kwaad. Deze week helpen Stijn en Tine het gat in uw cultuur dicht te metselen.

Stijn Delaere - luchtvaartsoftwareontwikkelaar - 35 jaar

“Qua vullen van gaten in de cultuur van Westerlingen, is het moeilijk om Juan Cole bij te houden. Hij is professor in de geschiedenis aan Michigan University en verwelkomt de rest van de wereld op zijn blog ‘Informed Comment’. Ik heb soms sterk het gevoel dat onze hersenen meer bezig zijn met het wegfilteren en het in vraag stellen van de bullshit van het fata morganaland dat tegenwoordig doorgaat voor mainstream. Dan komt daar de oase van professor Coles blog als redding. Hij schuwt volzinnen noch twitterlimieten, is gul met extra leestips en rondt af met de oproep tot een open discussie ... kortom, een format dat zelfs spreekt tot de meest cynische geest. Met zijn schrijfsels kan gelachen en gehuild worden tegelijk, bijvoorbeeld wanneer hij weer eens korte metten maakt met een heel aantal van de sprookjes die gangbaar zijn over "de islam", "het Westen", Putin, et al. Hij woonde bijna tien jaar in de Islamitische wereld, beheerst een aantal van de lokale talen en blogt spontaan al eens een gedichtje van een Kahlil Gibran; een korte bijdrage van Professor Cole maakt mijn dag veel voedzamer dan luisteren naar een ronde oeverloos gezwam over "de islam" tussen De Wever en Vermeersch, dat toch altijd ontaardt in een potje politieke dry humping omtrent ‘burgerschap’.”

Tine Van de Velde - eerstejaarsstudent KASK - 18 jaar

"Ik vind het werk van Studio Ghibli ondergewaardeerd bij het grote publiek. Deze prachtig getekende Japanse animatiefilms zijn, en in specifiek die van de hand van Hayao Miyazaki, echte kunst. Hoewel het getekend is, zijn de personages echter dan wat ik ooit in de cinema al heb gezien en ze slagen er in de Japanse cultuur en fantasie perfect te laten samenvloeien. De meeste kinderfilms van tegenwoordig worden aan de band gemaakt, dat in tegenstelling tot Studio Ghibli waar het maken van film een kunst is die veel tijd en creativiteit vraagt. Zij gaan er niet van uit dat kinderen consumenten zijn die gewoon wat felle kleuren en grappige verhaaltjes willen. Studio Ghibli maakt films die kinderen als volwaardige leden van de maatschappij beschouwd en wil opvoeden om creatieve, avontuurlijke mensen te worden. Daarnaast is alles handgeschilderd en elke frame is een kunstwerkje op zichzelf. Ik kijk deze films altijd wanneer ik zelf een beetje verdrietig of inspiratieloos ben, ze geven mij altijd een geweldige boost. Daarnaast vind ik ze als filmstudent ook interessant en hoop ik ooit zulke levendige personages en betoverende verhalen te kunnen verfilmen.