Vakgroepen kibbelen over gelekt examenrooster

Gisterenavond, zo rond de klok van tienen, ontstond heel wat commotie op de Blandijnberg. Een doctoraatsstudent publiceerde het document met de specifieke examendata naar eigen zeggen per ongeluk op Minerva. De rest van de vakgroepen binnen de zogenaamde ‘Uitstelkamikaze’-coalitie van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte reageren geschokt. “Dit is ongehoord.”

Het was gisteren iets voor bedtijd dat eerstejaarsstudent Geschiedenis Tanguy Taverniersde opvallende vaststelling deed op zijn Minerva Newsfeed. “Plots stond het examenrooster voor zowel het eerste als tweede semester op de cursussite van de opleiding Geschiedenis. Ik heb uiteraard onmiddellijk het monitoraat en verschillende professoren aangesproken om te vragen hoe dit kon.”

Spijtige samenloop

De voorzitter van de vakgroep Geschiedenis, prof. dr. E. Doen, bevestigt en betreurt het nieuws in een kort persbericht. “De afgelopen uren waren een beproeving voor onze vakgroep. Over de precieze omstandigheden kan ik niets kwijt, maar het is het gevolg van een spijtige samenloop van omstandigheden. Ik stel voor dat iedereen ons nu de tijd en ruimte geeft om te onderzoeken wat net is foutgelopen en hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden.”

“Het is hier de rechten niet hé, meneer”

Enkele anonieme bronnen uit de onderzoeksgroep Oude Geschiedenis, weten wat aan de grondslag ligt van het lekken van het examenrooster. “Om lekken te voorkomen, hernoemen professoren de geheime examenroosters naar een outprint uit een boek van hun vakgebied. Nu, natuurlijk, nieuw academisch personeel is hier niet altijd van op de hoogte. En laat een overijverige assistent nu net die pdf met die specifieke outprint publiceren. Dat was uiteraard niet de bedoeling, want elke avond doneert elke assistent enkele druppels bloed bij de vakgroepvoorzitter. Semper fi, hé meneer, semper fi.”

Aanhoudende hysterie

De vakgroep Arabistiek is alleszins niet te spreken over het voorval. De vakgroepvoorzitter Tamina Teugels: “Ik vraag mij af waarom wij het eigenlijk nog allemaal doen, meneer. Wij bijten een heel jaar op onze tanden, wimpelen opdringerige of overijvigere studenten af als ze vragen naar het examenrooster, en dan gaat de vakgroep geschiedenis per ongeluk (maakt aanhalingstekensgebaar) hun documenten (maakt rechthoekig gebaar) die overigens nog niet eens zouden moeten opgemaakt zijn (maakt gedachtestreepjes) op Minerva plaatsen? Dat is hier de rechten niet hé, meneer, dat is nog veel te vroeg voor ons.”

Ook decaan Fève Haricot hoopt dat een dergelijk voorval kan vermeden worden in de toekomst: “Dat is nu eenmaal het gewoonterecht binnen onze teerbeminde faculteit: loyauteit aan onze principes. Zo geldt bijvoorbeeld ook de regel dat de trappen van de ingang te allen tijde moet bezet zijn door een luie, cannabissmorende moraalwetenschappenstudent. Daarnaast is er natuurlijk het gekende verhaal van het ontbreken van Eduroam en de klokken die nooit gelijk staan in Auditorium E om ons te herinneren aan de tijdloze Jaap Kruithof.”

Kritiek op coalitie

De zogenaamde kamikazecoalitie van de vakgroepen die steevast het bekendmaken van hun examenrooster verder opschuiven in het semester, komt zo nog maar eens onder druk te staan.

De vakgroep Sociaal en Economisch Recht van de faculteit Rechten, eerder veroordeeld voor het aanzetten tot haat en discriminatie tegen de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, wijst erop dat men ‘nog maar eens gelijk krijgt’.

“Wij zijn formeel wat betreft die instroom van studenten in dergelijke vakgroepen, betaald met ons belastinggeld: de sluizen moeten toe, de kranen moeten dicht”, aldus de vakgroep.

De faculteit Economie wijst er dan weer op dat de resultaten van de strategie ontbreken: “Wij willen cijfers, zien. Cijfers, meneer de vakgroepvoorzitter.”

In augustus van vorig jaar protesteerden al duizenden studenten op de Brusselse server van Facebook toen de herexamenroosters maar niet op Minerva of Centauro verschenen. Voor de studentenbonden is de maat vol; zij plannen nu nieuwe acties.

Bericht:
Kan iemand me het nut uitleggen van het achterhouden van al vastgelegde examendata? Ik snap de redenering daarachter niet. Wij kregen -zo voelde het toch aan- altijd op een redelijke termijn voor de examens de data. (Fac. Wetenschappen)