Studentenverenigingen slaan handen in elkaar met Stad Gent om rellen te voorkomen

"We willen voorkomen dat iedereen gestraft wordt voor de daden van een minderheid", luidt het bij Stad Gent en de Gentse studentenverenigingen en -raden.

Nadat de situatie uit de hand liep bij het ontruimen van het Sint-Pietersplein, hebben studentenverenigingen met de Stad Gent aan tafel gezeten om een oplossing te vinden. Zij zullen de komende week overleggen hoe jongeren elkaar covidproof kunnen ontmoeten in de publieke ruimte zonder dat het uit de hand loopt.

Om die excessen te voorkomen in de toekomst, kwamen de studentenverenigingen met enkele voorstellen. Ze stellen onder meer voor om de doorgangswegen te beperken en het plein af te sluiten. Zo leggen de verenigingen hun ervaring met grote studentenevenementen in de schaal, zijn ze bereid om mee vrijwilligers te zoeken die kunnen instaan voor 'sfeerbeheer' op het plein en bieden ze een telsysteem aan om het aantal mensen onder controle te houden.

Daarnaast beseffen de verenigingen ook dat security en politie nodig zullen zijn om het plein op een veilige manier open te houden: "We zijn bereid om samen met de Stad Gent te bekijken hoe we security het best kunnen inschakelen en ook hoe we de politie erbij kunnen betrekken", aldus Nicolas Vander Eecken, studentenbeheerder aan de UGent. Op die manier hopen de studentenverenigingen de openbare ruimte open te houden, maar toch een vorm van controle uit te oefenen. "Het telsysteem alleen al zou een overmaat aan mensen kunnen voorkomen", klinkt het.