Recensie: The Old Man and The Gun

De zeventigjarige Forrest Tucker lacht het leven toe met een glimlach. Hij houdt van snelle auto’s, hoffelijke conversaties en het gezelschap van vrouwen. Maar wat hem jong houdt, is zijn voorliefde voor bankovervallen en gevangenisontsnappingen. Geen hobby die hij uit verveling ontdekte om zijn oude dag te slijten, maar een stiel die hij leerde toen hij vijftien was. En na zeventien ontsnappingen en ontelbare overvallen krijgt Tucker er nog geen genoeg van.

Waargebeurd

Het waargebeurde verhaal smeekte om een verfilming, maar alleen eentje die stand zou houden met de juiste casting. Wie beter dan Robert Redford, die naar verluidt afscheid neemt van het acteren, om de rol van de charismatische beroepscrimineel op zich te nemen? Met Tom Waits en Danny Glover als zijn partners in crime hoeft Redford weinig moeite te doen om de kijker voor zich te winnen, ook al bevinden hun personages zich aan de foute kant van de wet. ‘The Old Man and the Gun’ is geen nagelbijtende actiefilm waarbij je wil weten hoe die bank nu net te kraken valt, en of die detective John Hunt, vertolkt door Cassey Affleck, de criminelen uiteindelijk zal kunnen vatten. In plaats van ons op het puntje van onze stoel te willen krijgen, tracht regisseur en schrijver David Lowery veeleer om ons languit in de zetel te laten ontspannen, terwijl we Tucker zien genieten van alles wat hij doet - of dat nu dineren is met zijn love interest Jewel (Sissy Spacek), of een vluchtauto parkeren en ervandoor gaan met het spaargeld van eerlijke Amerikanen.

Eerbetoon aan Redford

Toegegeven, het thema voelt herkenbaar en mist vernieuwing, maar ook dat lijkt hier niet het einddoel. Een titel als ‘The Old Man and The Gun’ gaf al het juiste vermoeden: dit is een rustig, melancholisch portret van een even unieke als charmante man. Er lijkt geen beter eerbetoon om de carrière van Redford mee af te sluiten.