Recensie: System crasher

'System Crasher' brengt een kind dat niet past binnen het systeem en de regels ervan breekt in beeld. De film gaat over de grenzen van zowel kind als hulpverlener in het Duitse jeugdhulplandschap. Het toont de gebrekkige posttraumatische agressieremming bij kinderen in al haar complexiteit, net zoals de beperkte plaats hiervoor in onze maatschappij.

In 'System Crasher' speelt Helena Zengel de negenjarige Benni. Na als baby luiers in het gezicht gedrukt te krijgen, kan ze niet verdragen dat mensen haar gezicht aanraken. Wanneer dat toch gebeurt tiert ze en verliest ze alle controle. Ook bij andere prikkels wordt ze kwaad, vaak met vechtpartijen tot gevolg. Omdat haar mama twee andere jongere kinderen en een gewelddadige vriend heeft, mag Benni niet thuis blijven wonen. Na enkele pleeggezinnen belandt ze in een resem open instellingen, waar ze vaak botst met kinderen en opvoeders. Die laatsten zijn radeloos en benoemen Benni als 'onhandelbaar', tot een agressietrainer zich bereid toont haar mee te nemen naar een boshut voor therapie. Daar wordt de relatie tussen de opvoeder en het kind, waartussen een zekere ruimte moet behouden worden, afgetast.

Benni past niet in de hokjes van de jeugdhulp en dat beseft men. De keuze tussen medicatie en therapie dringt zich alsmaar meer op en de positie van de moeder in dit verhaal blijft onduidelijk. Benni's rustigheid is moeilijk te behouden en een klare oplossing kan niemand bieden. Nora Fingscheidt, regisseur van deze film, is er dan ook in geslaagd om deze problematiek duidelijk in beeld te brengen. Hoewel het woord 'onhandelbaar' niet volledig onterecht is bij Benni, laat ze zien hoe Benni de zaken beleeft. Waar velen een strenge en repressieve aanpak zouden bepleiten, plaatst zij het kind in een zachtaardige, maar toch wanhopige omgeving. Helena Zengel zet in haar rol van Benni een fenomenale acteerprestatie neer. Hierin heeft ze, samen met regisseur en opvoeders, dan ook erg duidelijk gemaakt dat er meer out of the box gedacht zal moeten worden in de bijzondere jeugdzorg.

Met felle kleuren en dynamisch camerawerk dat vlot Benni's weglooppogingen volgt, is de film ook inzage beelden geslaagd. Enkele opeenvolgingen met vage beelden en geluiden ondersteunden Benni's episodes, telkens ze prikjes met kalmeringsmiddel kreeg.

'System Crasher' is de Duitse inzending voor de internationale categorie van de Oscars. Deze film is zeker een kanshebber, aangezien het aanzet tot reflectie en het best spraakmakend is. Een beeldelijk entertainende film, waarvan het verhaal achteraf niet al te duidelijk meer is.

0