Recensie: Stupid young heart

Het is weer de tijd van het jaar! U zal vast denken aan herfst, taken en verkoudheden, maar neen. Het Filmfestival is weer begonnen en ook dit jaar laat Schamper u niet in de steek. Om u te helpen kiezen aan welke film u uw zuurverdiende tien euro deze keer zal spenderen, recenseren wij allerlei films, waaronder ook deze: 'Stupid Young Heart'.

De film van regisseur Selma Vilhunen gaat over een vijftienjarig meisje, dat na seks te hebben gehad op een feestje zwanger blijkt te zijn. Dit meisje, Kiira, wordt gespeeld door Rosa Honkonen. Het personage is de dochter van een alleenstaande jonge moeder, wonend in een klein appartement, met een hele resem kinderen. De vader van Kiira's kind, Lenni, gespeeld door Jere Ristseppä, woont op een al even luizig appartement, met een al even alleenstaande moeder.

Alsof al dit alles nog niet genoeg is, blijken een hoop mensen in Lenni's omgeving zich te verzetten tegen migranten in Finland. Ze organiseren avonden waarop ze plannen smeden om moskeeën in brand te steken, gevechtssporten leren en vooral een hele hoop ruzie maken met elkaar. Wat de regisseur in deze film probeert te zeggen, is echter wat onduidelijk. Zijn dit de omstandigheden waarin tienerzwangerschappen ontstaan? Is dit hoe extreemrechts zich vormt? Is de boodschap dat we moeten luisteren naar extreemrechts? Of vindt hij dat racisten fout zijn? Vooral dat laatste is betwistbaar, omdat in de credits de acteurs als 'Somaliër 1, 2, 3 en 4' worden opgesomd.

De film stopte niet met teleurstellen, maar is het een kwestie van te onervaren acteurs, een slecht scenario of een miserabele regie? De dialogen, geschreven door Kirsikka Saari, waren onrealistisch, wellicht moeilijk om op een geloofwaardige manier te vertolken voor de acteurs. Toch is dit iets waar de regisseur een stokje voor had kunnen steken. De camera was daarbovenop zeer instabiel, wat zorgde voor een gevoel van duizeligheid in de zaal.  Dit alles had gezucht, gepraat en zelfs gelach bij enkele erg belachelijke taferelen in de zaal tot gevolg.

'Stupid Young Heart' blijft een gemiste kans door de vele maatschappelijke thema's zoals tienerzwangerschap, vaderschap, racisme, armoede en politiek die in deze film aan bod kwamen. Het is dan ook jammer om al deze thema's in een clichématige, voorspelbare en gewoonweg te simpele film samengepropt te zien, zonder duidelijke boodschap of conclusie.

Dus beste lezer, wees bedachtzaam. 'Teen Moms' is mogelijks inhoudelijk sterker dan 'Stupid Young Heart'. En als u op zoek bent naar een kwaliteitsvolle film, check dan de rest van de films op het Filmfestival, gerecenseerd op de Schampersite, want daar is ongetwijfeld wél iets kwaliteitsvol te vinden!