Recensie: Girl

Debuutfilm Girl van Lukas Dhont kaapt de ene na de andere prijs weg, wordt overspoeld met complimenten en aangeraden door de beste recensenten. Bij deze: hij verdient al deze aandacht voor de volle honderd procent. De Belgische film over transgender en ballerina Lara overtreft alle verwachtingen en laat elke ietwat gevoelige persoon liters aan tranen uitstorten.

De film opent met een scène waarin Lara net gaatjes in haar oren heeft geprikt. Haar vader reageert verbolgen, maar zij vindt het meer dan logisch: “Ik wou gewoon gaatjes.” Het toont dat ze niet terugschrikt voor de pijn, niet voor de pijn die zal volgen bij het ballet of voor wat nog te wachten staat. Er wordt onmiddellijk een duidelijk beeld geschetst van wie Lara is.

De camera laat haar geen seconde los, wat de kijker zeer dicht brengt in haar emotionele wereld. Het zorgt ervoor dat onze gedachten bij haar, en alleen bij haar blijven. Het hoofdpersonage wordt vertolkt door de ongelofelijk talentvolle Victor Polster. We zien haar strijd naar het worden van een vrouw, zowel mentaal als fysiek. De film geeft een enorm sterke en confronterende weergave van alles wat de jonge tiener meemaakt op haar pad naar het lichaam dat overeenstemt met wie ze vanbinnen werkelijk is. De grote stappen, maar ook de kleine dingen die zo veel meer doen dan je zou denken. De ervaringen van haar vader en kleine broertje Milo worden eveneens magnifiek weergegeven door hun respectievelijke acteurs. De liefde die ze voor hun dochter en zus voelen, uit zich in de moeite die ze doen om haar te helpen en te begrijpen.

Doordat haar gezin zo’n enorme steun en toeverlaat is, toont de film nog meer hoe zwaar het leven van een transgender in overgang is. Hoeveel emoties en moeilijkheden ze ondanks haar liefdevolle vader en intensieve psychologische begeleiding toch met niets of niemand kan delen, is zeer aangrijpend. Hoewel de camera zo goed als niet afwijkt van het hoofdpersonage, is de film allesbehalve eentonig. Het enorm sterke acteerwerk en de intrigerende blik van hoofdpersonage Lara vervelen geen seconde, tenzij je niet het type bent voor de standaard trage en langdradige Belgische film uiteraard, maar zelfs dan zal dit exemplaar je nog grotendeels kunnen overtuigen.