Leren programmeren met Dodona

Een formidabel online platform dat programmeren draaglijker maakt voor student én lesgever? Mede-oprichter prof. dr. Bart Mesuere en onderzoeker Charlotte Van Petegem geven een woordje uitleg bij Dodona, het gratis oefenplatform om te leren programmeren.

Hoe is Dodona ontstaan?

Prof. Mesuere: "Vanuit de faculteit Wetenschappen geven wij een aantal programmeervakken aan grote groepen studenten. Iedereen binnen de faculteit krijgt bijvoorbeeld 'Programmeren' met Python. Er is ook een universiteitsbreed keuzevak 'Programmeren', daar zitten zo'n vier- à vijfhonderd studenten in. Programmeren, dat leer je door te doen. Oefeningen verbeteren en feedback geven aan al die studenten is echter niet zo evident. Om ons eigen leven wat gemakkelijker te maken, zijn we zo'n zes jaar geleden een platform beginnen ontwikkelen waarop studenten automatische feedback krijgen op hun ingediende oplossingen. Dodona zegt waar het fout loopt en geeft eventueel opmerkingen op de code. Er kruipt veel tijd in het opstellen van de oefeningen, maar tijdens het jaar is er dan minder verbeterwerk. En hoe langer het platform meegaat, hoe meer oefeningen erin zitten, dus hoe meer we kunnen hergebruiken."

Wanneer een student nog steeds vastzit ondanks de feedback, biedt Dodona alsnog de mogelijkheid om uitleg te vragen aan de prof. Dan heb je weer hetzelfde probleem, niet?

Van Petegem: "Dat is iets waar ik momenteel mee bezig ben. Ik ben het mogelijk aan het maken om de antwoorden op vragen van studenten te hergebruiken, zodat het voor proffen gemakkelijker is om eenmalig een uitgebreid antwoord uit te schrijven dat op vragen van meerdere studenten van toepassing is. Want die feedback, dat is eigenlijk waar Dodona volledig om draait."

Werken er momenteel veel studenten mee aan de ontwikkeling van Dodona?

Prof. Mesuere: "Ja, in verschillende vormen. Elk jaar zijn er wel zo’n twee à drie masterstudenten die voor hun thesis iets Dodona-gerelateerd doen. Wat zij ontwikkelen, belandt dan vaak op het platform. Anderzijds hebben we tijdens de zomer altijd wel een aantal jobstudenten die meehelpen met de ontwikkeling. En nu hebben we ook tijdens het jaar een jobstudent waar we af en toe beroep op doen. Los daarvan zijn er steeds wel bereidwillige studenten die in hun vrije tijd hier en daar iets bijdragen."

Van Petegem: "Er zijn ook altijd jobstudenten die helpen in de vakken waar Dodona gebruikt wordt. Zij beantwoorden ook vragen en begeleiden werkcolleges."

"Feedback, dat is eigenlijk waar Dodona volledig om draait"

– Charlotte Van Petegem

Je kan je gewoon inschrijven voor een cursus op Dodona zonder dat vak op te nemen. Is dat iets waar jullie achter staan?

Prof. Mesuere: "Zeker. Als ontwikkelaar van het platform hebben wij daar niets op tegen. Iedereen kan zich met zijn UGent-account aanmelden en sinds het begin van dit academiejaar kan het zelfs met een persoonlijk Microsoft- of Google-account. Of de lesgever het tof vindt dat er veel mensen opduiken die de cursus niet volgen, dat is iets anders natuurlijk."

Van Petegem: "Ik denk dat dat van de professor in kwestie afhangt. We bieden aan proffen de mogelijkheid om studenten eerst te laten goedkeuren vooraleer ze toegang krijgen tot de cursus, dus de mogelijkheid om de cursus af te schermen bestaat. Heel wat lesgevers maken daar echter geen gebruik van, waarmee ze impliciet de boodschap geven dat je mag komen snuisteren in het materiaal."

Op aanvraag van een student: kunnen er aanmoedigende gifs geplaatst worden op de website?

Prof. Mesuere: "(Lacht) We hebben er ooit aan gedacht om aan gamificatie te doen en een scoresysteem in te voeren, maar uiteindelijk was dat niet echt onze focus. De ontwikkeling van het platform gebeurt naast al het andere werk dat we verrichten, dus onze tijd ervoor is schaars. Het is altijd een afweging tussen de tijd die we hebben en leuke toevoegingen die een meerwaarde zouden kunnen vormen."

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen