KVHV Gent organiseert lezing Filip Dewinter over "omvolking"

Nadat een lezing van Vlaams Belangpoliticus Filip Dewinter in Kessel-Lo op protest stootte, en UAntwerpen in oproer staat over zijn komst, organiseert ook de rechts-conservatieve vereniging KVHV-Gent een lezing met de omstreden politicus.

Vlaams Parlement

"KVHV-Gent heeft zich altijd opgeworpen als verdediger van het vrije woord aan de UGent en zal dit in de toekomst blijven doen." Zo begint de beschrijving bij het evenement dat KVHV-Gent vandaag online zette voor een lezing van Filip Dewinter. Een protest tegen een lezing over zijn boek 'Omvolking', waarbij Dewinter beschuldigd wordt van een racistische of zelfs nazistische complottheorie te verspreiden, eindigde in Kessel-Lo al met een valpartij van de politicus. Op 27 oktober zou een tweede lezing gehouden worden aan UAntwerpen, waarover ook reeds ter plaatse fel protest uitbrak. Oproepen om de lezing te verbieden konden bij rector Van Goethem geen gehoor vinden. Hij baseert zich voor deze beslissing op de vrijheid van meningsuiting, en nodigt iedereen uit om met Dewinter in debat te gaan. Dat viel in verschillende kranten al te lezen.

Het valt te verwachten dat ook hier felle kritiek op zal komen

Vandaag liet de Gentse afdeling van KVHV weten dat ook zij een lezing met Filip Dewinter organiseren, dit op 1 december in de Blandijn, ofte Campus Boekentoren. Het valt te verwachten dat ook hierop felle kritiek zal komen. KVHV-Gent kwam eerder al in opspraak door een lezing van plastisch chirurg Jeff Hoeyberghs in december 2019. Hoeyberghs werd tot 10 maanden cel waarvan de helft met uitstel veroordeeld voor de verschillende vrouwonvriendelijke uitspraken die hij in die lezing liet optekenen. KVHV-Gent werd door het Politiek en Filosofisch Konvent, de koepelorganisatie waar KVHV onder valt, dan weer twee maanden geschorst voor de organisatie van de lezing. Het Bestuurscollege van UGent boog zich ook over een mogelijke sanctie, maar nam uiteindelijk geen beslissing. Door die schorsing verloor KVHV voor desbetreffende periode haar erkenning, en kon zij dus geen aanspraak doen op materiaal of subsidies van de universiteit.

Latere toevoeging: Naar aanleiding van de lezing kondigde de groep 'Geen haat en racisme aan de UGent' aan een protest te organiseren. Zij eisen de annulatie van de lezing.

Bericht:
Misschien moeten alle rechtsgezinden eerst eens een boek vastnemen omtrent de Nederlanders taal alvorens zich te verdiepen in dat van De Winter. Het is duidelijk nodig.

Bericht:
Ik weet niet waar jij een boek gaat vinden in Nederlanders taal, typisch weer kritiek en zelf mis zijn

Bericht:
Dat noemen we de bibliotheek. Of ieder Nederlands handboek in het lager en middelbaar onderwijs. Ik kan uiteraard fout zijn.

Bericht:
Iedereen die de waarheid spreekt en een andere mening heeft is volgens de linksen meteen een racist, extremist, fascist en nazi.

Bericht:
Wat duiding bij het protest: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/11/10/open-brief-over-lezing-filip-dewinter-aan-de-ugent-racisme-en-fascisme-is-geen-mening-maar-een-misdrijf/.