Kandidaten faculteitsraad Bio-ingenieurswetenschappen

Voor de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen komen er 10 mandaten vrij, waarvan minstens 4 naar het minderheidsgeslacht moeten gaan. Er komen 11 kandidaten op. Lees hier hun bio en standpunten.

Robbe Schelstraete

Wat studeer je?

Industrieel ingenieur biowetenschappen

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Vanaf volgend academiejaar zal ik deel uitmaken van de studentenvereniging Academics for Companies (AFC) Gent.

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Optimalisatie educatie op een gezonde manier voor ons, de studenten.

2. Vertegenwoordiging en zeggenschap van biowetenschappen binnen de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen.

3. Inzetten op betere banden en eventuele samenwerking tussen de industriële ingenieurs en de bio-ingenieurs van onze faculteit, aangezien er een grote kans is dat dit in het bedrijfsleven de realiteit kan zijn.

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Verbetering van lesroosters: streven naar naadloze overgangen tussen lessen zonder onnodige verplaatsingen. Ook streven naar betere communicatie met HOGENT voor optimale lokaalverdeling op campus Schoonmeersen.

Emma Willaert

Wat studeer je?

Bio-Ingenieurswetenschappen

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Bestuurder Communicatie bij de studentenraad van de Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen (StuBio), lid van ELSA, studentenbegeleiding van het 'Euroleague for Life Sciences (ELLS)' netwerk, lid van de Opleidingscommissie Bachelor Bio-Ingenieurswetenschappen en lid van de Faculteitsraad Bio-Ingenieurswetenschappen.

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Onderwijskwaliteit

2. Diversiteit en internationalisering

3. Duurzaamheid

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Het meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag, Trustpunt, toegankelijker maken voor studenten. De drempel om een melding te doen moet kleiner en studenten moeten de zekerheid krijgen dat hun klacht grondig en op een onafhankelijke manier wordt onderzocht.

De kloof tussen internationale studenten en de Gentse studenten verkleinen door meer verbindende activiteiten te organiseren en interculturaliteit te promoten.

Meer aandacht besteden aan het kotentekort!

Eline Van Bogaert

Wat studeer je?

Bio-ingenieur

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Facultaire Studentraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBio)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Verbetering van de communicatie en samenwerking tussen studenten en docenten.

2. Bevordering van diversiteit en inclusie op de campus.

3. Milieubewustzijn en duurzaamheid.

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Als ik één ding zou kunnen veranderen aan de universiteit, zou ik graag zien dat er meer aandacht besteed wordt aan de ondersteuning van studenten met mentale gezondheidsproblemen. Dit omvat het verbeteren van toegankelijke counselingdiensten, het aanbieden van educatieve programma's over geestelijke gezondheid en het verminderen van de stigma's die vaak gepaard gaan met psychische aandoeningen.

Pieterjan Vagenende

Wat studeer je?

2e bachelor bio-ingenieurswetenschappen

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Secretaris/penning Facultaire Studentenraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBio), Faculteitsraad (indirect verkozen doordat er een plaats vrijkwam toen iemand afstudeerde, nu hoop ik direct verkozen te worden), Opleidingscommissie bachelor bio-ingenieurswetenschappen, Facultaire commissie internationalisering, Facultaire commissie ICT, jaarverantwoordelijke 2e bachelor bio-ingenieurswetenschappen, Stemgerechtigd AV-lid StuBio, niet stemgerechtigd AV-lid Gentse Studentenraad

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Participatie: ik wil dat elke student zich gehoord voelt en dat er rekening gehouden wordt met onze bezorgdheden en belangen. Transparantie staat hierbij centraal voor mij.

2. Kwaliteitsvol, toegankelijk onderwijs: ik vind het onder andere belangrijk dat de faculteit verstandig gebruikmaakt van de vakfeedback. Verder mogen we ook in het onderwijs niet achterlopen op de huidige AI-ontwikkelingen.

3. Internationalisering: onze faculteit is de faculteit met een van de meeste (volgens sommige cijfers zelfs de meeste) internationale studenten. Dit is een duidelijke troef die moet uitgespeeld worden.

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Persoonlijk zou ik willen dat de communicatie van de UGent duidelijker en transparanter is. Het is voor de meeste studenten in veel gevallen niet duidelijk wie welke beslissingen neemt, de interne structuur van de UGent is regelmatig een raadsel. Verder is het voor veel studenten vaak niet voor de hand liggend bij wie je moet zijn om bepaalde zaken te regelen (zoals ook bleek uit de dienstverleningsbevraging van de UGent zelf).

Yari Depickere

Wat studeer je?

Bio-ingenieur

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Huidig studentenvertegenwoordiger in Faculteitsraad, OC-stuver in de bachelor bio-ingenieur, lid van  Facultaire Studentraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBio)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Recreatie/ontspanning

2. Infrastructuur en logistiek verbeteren

3. Lessen optimaliseren

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Tijdens mijn mandaat in de Faculteitsraad wil ik graag de studieomgeving verbeteren en van de campus een aangenamere plek maken voor iedereen. Dit omvat het aanbieden van worstenbroodjes, meer recreatiemogelijkheden zoals pull-up bars, optimalisatie van lessen, verbetering van logistiek en infrastructuur (meer eetplaatsen, perforators bij printers, lekken in de agora aanpakken, meer fietsenstallingen) en het pleiten voor lockers.

Helena Van Tichelen

Wat studeer je?

Bio-ingenieurswetenschappen: land, water en klimaat

Waar ben je zoal aan gelieerd?

voorzitter Facultaire Studentraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBio), Logistics IAAS Ghent, vrijwilliger bij SOMIVAL, stemgerechtigd AV-lid GSR

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Onderwijskwaliteit

2. Duurzaamheid

3. Inclusie en mentaal welzijn

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Het verder bevorderen van inclusie en duurzaamheid. Dit omvat het implementeren van programma's en initiatieven die ervoor zorgen dat alle studenten zich welkom voelen en gelijke kansen krijgen, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden. Ook zou ik streven naar het verduurzamen van de campus en het verminderen van de ecologische voetafdruk van de universiteit door middel van energie-efficiëntie, afvalbeheer en het bevorderen van milieubewustzijn bij studenten en medewerkers.

Asmae Guerbaoui

Wat studeer je?

Bio-ingenieur: chemie en bioprocestechnologie

Waar ben je zoal aan gelieerd?

IAAS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Inclusie

2. Transparantie

3. Mentaal welzijn

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Ik zou de studenten veel meer inspraak geven en meer transparantie willen tegenover de studenten. Er worden zo veel belangrijke zaken op de faculteiten en ook centraal beslist waarvan de meesten studenten niks te horen krijgen. Als er meer duidelijkheid is over wat er exact wordt besloten in de verschillende raden ga je meer studenten kunnen motiveren om ook hun mening te geven.

Josephine-Charlotte "Jace" Leyman

Wat studeer je?

Bio-ingenieur landbouwkunde

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Facultaire Studentraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBio), IAAS, Internationaal Konvent

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Zorgen dat studenten hun rechten kennen

2. Lesopnames

3. Zorgen dat er ook rekening gehouden wordt met GIT-studenten

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Verplicht duidelijke cursussen en duidelijke voorbeeldexamenvragen. Niet enkel slides met alleen figuren of lijsten, maar iets duidelijk. Een manier waarop je een les kan inhalen als je niet aanwezig kan zijn. Je als student niet moeten baseren op soms verkeerde tuyaux, maar een duidelijk idee krijgen van de proffen over wat er te kennen is.

Moest je nog iets kwijt willen, laat het ons hier weten.

Ik heb zelf al vrij veel ervaring als stuver en in de faculteitsraad. Ik zou heel graag zorgen voor een mooie overdracht naar nieuwe stuvers, om een soepele transitie te garanderen en ze bij te staan bij vragen en verwarringen.

Evelyn Meylaerts

Wat studeer je?

Bio-ingenieur 1ste master Cel- en Genbiotechnologie: rode major

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Opleidingscommissie van de master Bio-ingenieur Cel- en Genbiotechnologie

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Luisteren naar de noden van de student

2. Lesopnames

3. Hervormen van de opleiding

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Meer inzetten op het voorzien van lesopnames. Desondanks de infrastructuur meestal voorhanden is, worden vaak geen lesopnames meer gemaakt. Oude lesopnames worden soms ter beschikking gesteld, maar deze kunnen inhoudelijk gedateerd zijn. Up-to-date lesopnames blijven van belang als back-up materiaal bij ziekte of onvoorziene omstandigheden zoals een treinstaking. Ook geeft het de student de mogelijkheid om de leerstof beter te verwerken.

Volg hier de campagne

Quinten Van Bever

Wat studeer je?

Biowetenschappen

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Facultaire Studentraad van de Bio-ingenieuswetenschappen (StuBIO)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Online lessen

2. Extra accomodatie voor UGent-studenten op campus Schoonmeersen + alle lessen inroosteren op Schoonmeersen (dus niet bijvoorbeeld telkens op verplaatsing moeten gaan naar Coupure)

3. Gelijkwaardigheid tussen industrieel ingenieur en bio-ingenieur

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Elke student minstens 1 vak laten volgen buiten de faculteit.

Wat is jouw visie op de onderwijsvoorzieningen van jouw faculteit? Op welke manier zou hier volgens jou verbetering in mogelijk zijn?

Afgezien van lesvideo's die terug beschikbaar moeten gesteld worden, aangezien deze toch ter beschikking staan mits wat bijsturing, moeten we als faculteit explicieter werken aan het integreren van AI, aangezien het een waardevolle tool is die ons toekomstig werk enorm kan vergemakkelijken.

- Digitalisering van het onderwijs: studenten hebben nood aan een kader en omgeving waarbinnen ze AI op een veilige, integere en inclusieve manier kunnen gebruiken.

- Bibliotheek: er is een enorm tekort aan studieplaatsen en plaatsen waar studenten samen kunnen werken aan groepsopdrachten op onze faculteit en hier moet dringend verandering in gebracht worden.

- Curricula: er moet meer ruimte zijn voor keuzevakken, extra ondersteuning en het ontwikkelen van praktische skills.

Ik streef naar een onderwijsomgeving die inclusiever, digitaler en internationaal georiënteerd is. Dit betekent investeren in digitalisering voor toegankelijkheid, het bevorderen van internationale samenwerkingen voor diversiteit, en het continu herzien van curricula voor relevantie en innovatie.

De vragenlijst van de vakfeedback mag korter/gerichter zijn zodat meer studenten deze invullen. Ook moet men duidelijker maken wat men effectief doet met deze resultaten (meer dan alleen interne communicatie). Verder is het gebruik van AI sterk in opmars, studenten worden best actief ondersteund om het op een correcte en nuttige manier te gebruiken (rekening houdende met zaken als auteursrecht). Ook mogen studenten die de betalende versie niet kunnen betalen niet benadeeld worden.

In tijden van groeiend belang van AI vind ik het zeer belangrijk om dit op een professionele en verantwoorde manier te organiseren. Het is belangrijk dat we deze tools gebruiken zonder dat hierbij de academische doelstellingen tekortkomen. Dit zal daarom één van mijn belangrijkste campagnepunten zijn betreffende digitalisering. Aangezien de wetenschappelijke wereld voortdurend verrijkt, is het belangrijk om het curriculum op punt te houden. Ook dit zal één van mijn doelstellingen zijn.

Inzetten op AI-beleid en ondersteuning alsook de omkadering, zoals computers die tijdens en buiten de examens gebruikt kunnen worden en meer stopcontacten. Voor starttoetsen en remediëringstrajecten streef ik naar een meer effectieve en toegankelijke aanpak, met duidelijke begeleiding en ondersteuning voor studenten. Een herevaluatie van onze schakelprogramma's en horizontale doorstroom is ook aan de orde.

Het is belangrijk dat bij elke beslissing die wordt genomen er rekening wordt gehouden met hoe dit de studenten kan helpen. Het idee bijvoorbeeld om chemie en voeding samen te smelten in de master houdt helemaal geen rekening met de studenten. Andere zaken die zijn doorgevoerd aan de faculteit, zoals de ijkingsproef, helpen de studenten wel als deze goed worden georganiseerd.

Er gebeurt heel veel aan onze faculteit rond deze dingen. Het toelatingsexamen is nog maar net ingevoerd en we volgen het effect hiervan op met de stuvers. Wat ik wil tegengaan, is dat het mensen onnodige stress geeft. Ook zijn er constant hervormingen van curricula , chemie en voeding wordt misschien gesplitst en de bio-ir-landbouwrichting verandert binnenkort helemaal. Mijn taak hier is om te zien wat de studenten zelf graag willen, en dat standpunt te verdedigen in de faculteitsraad.

Lesopnames zouden voorzien moeten worden voor ziekte, overmacht of om de leerstof beter te verwerken. Bij de huidige hervorming van de opleiding zouden vakken inhoudelijk beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Er zouden meer studiepunten naar keuzevakken in de master moeten gaan en minder overlap tussen de lesmomenten van keuzevakken. De studiepunten ten opzichte van de werklast dienen herbekeken te worden, specifiek voor vakken met niet-periodegebonden evaluatie.

Ik denk dat we op vlak van onderwijsvoorzieningen goed zitten. Bijna alles is digitaal beschikbaar. Waar ik verandering in zou willen zien, is dat alle lessen een digitaal alternatief zouden hebben. Ook zouden alle cursussen als PDF ter beschikking gesteld moeten worden.

Wat is jouw visie op de academische cultuur binnen jouw faculteit? Op welke manier zou hier volgens jou verbetering mogelijk zijn?

Studentenaangelegenheden (bv. beschikbaar lesmateriaal) moeten sneller worden afgehandeld, in plaats van over een heel semester geleidelijk aan. Dit is cruciaal, omdat deze zaken vaak beslissend kunnen zijn voor de resultaten.

De kloof tussen diensten en studenten moet verkleind worden, waarbij studenten beter gegidst worden naar diensten die hen extra ondersteuning of een luisterend oor bieden. Belangrijke beslissingen moeten sneller en uitgebreider worden gecommuniceerd naar studenten en omgekeerd wil ik als stuver ook mijn uiterste best doen om de studentenstem nog meer te laten gelden in de vorming van het onderwijsbeleid. Hierbij wil ik er op toezien dat duurzaamheid een belangrijke factor is in elke beslissing.

Mijn visie is een academische cultuur te creëren die gedijt op respect, gelijkheid en open communicatie. Verbeteringen zijn mogelijk door middel van versterkte HR-maatregelen, effectieve meldpunten voor misstanden, bevordering van mentaal welzijn, duurzaamheid in onderzoek en beleid, en de aanpak van machtsmisbruik en censuur. Zo creëren we een inclusieve omgeving waarin elke stem telt en waar iedereen zich gesteund voelt.

In het algemeen heb ik wel het gevoel dat er aan onze faculteit naar de studenten geluisterd wordt (al blijven er werkpuntjes). Zo zijn er in de opleidingscommissie (OC) vaak constructieve discussies. Op het vlak van machtsmisbruik denk ik dat er langs een kant veel veranderd is na de Pano-reportage en het ontslag van de decaan. Ik zie bijvoorbeeld dat er op vakgroepniveau veel goede initiatieven zijn op vlak van mentaal welzijn. Langs de andere kant blijf ik kritisch over centrale diensten als Trustpunt.

Er wordt vaak gezegd: "De C in UGent staat voor communicatie." Dit is een regelrechte ramp; daarom wil ik strijden voor een verbetering van de interne berichtgeving binnen de UGent. Verder hecht ik veel waarde aan mentaal welzijn, aangezien dit een aanzienlijke invloed kan hebben op de prestaties van studenten. Daarom heb ik in mijn campagne benadrukt hoe belangrijk het is om voldoende tijd voor ontspanning tussen de lessen in te bouwen.

Grensoverschrijdend gedrag en mentaal welzijn zijn zaken waar we moeten blijven op inzetten. Verder moeten we de publicatiedruk in de academische zetting durven bespreken die momenteel interdisciplinair en holistisch onderzoek belemmeren, vaak omdat dit niet snel genoeg geld oplevert. Ook zouden onze opleidingen naast academische vaardigheden meer mogen inzetten tot het bijleren van soft skills, het ondersteunen van stages en projecten die bijdragen tot maatschappelijke vraagstukken.

Op onze faculteit is het duidelijk waar we terecht kunnen om GOG te melden of gewoon een luisterend oor te vinden. Het verleden heeft ons natuurlijk geleerd dat we hierop moeten blijven inzetten. Hulp zoeken moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Daarnaast moet er ook duidelijk worden gemaakt welk gedrag niet wordt getolereerd aan de faculteit.

Ik denk wel oké. Elke student ervaart natuurlijk zijn eigen wereld met eigen problemen, en we weten niet alles. Ook internationale studenten ervaren alles op een totaal andere manier. Ik zou graag willen dat de studenten meer weten waar ze naartoe kunnen met problemen. Trustpunt, wat houdt dat precies in? De ombudsman, kan je daar met al je problemen naartoe? Wat als mijn promotor zelf het probleem is, gaat die kwaad worden en krijg ik wel een andere? Het is niet altijd duidelijk, dat kan beter!

Op het vlak van communicatie een betere informatiedoorstroom naar de student van wat er in de raden besproken wordt of wat er gaande is op de faculteit. Ook meer sensibilisering omtrent de verschillende organen waar een student deel vanuit kan maken.

Met het culturele ben ik nog niet voldoende in contact gekomen om hierover een uitspraak te doen.

 

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen