Kandidaten Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur

In de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur komen er 27 kandidaten op. Er zijn 16 mandaten te winnen, waarvan er minstens 6 naar het minderheidsgeslacht moeten gaan.

Sven Lippens

Studierichting: Master of Science in Electromechanical Engineering: Mechanical Construction

Gelieerd aan: FRIS, Pkarus, klj Beerst-Keiem-Leke

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Van Zwijnaarde een echte campus maken

2. Bekendheid stuvers zodat iedereen iemand weet waarbij ze terecht kunnen

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Brugspaghetti! Of een broodje kip curry (hawaï) in Zwijnaarde

Simon Ooghe

Studierichting: 2e Bachelor Burgerlijk Ingenieur Elektrotechniek

Gelieerd aan: /

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Digitalisering

2. Verhuis naar Zwijnaarde

3. Opvolging veranderingen 1e Bachelor van de opleiding Burgerlijk Ingenieur

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Een klassieker: De Vol-au-vent

Flor Sanders

Studierichting: Bachelor burgerlijk ingenieur (elektrotechniek)

Gelieerd aan: Lid bij FRiS (volgend jaar bestuurslid), actief medewerker bij VTK (volgend jaar praesidium).

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Het uitbouwen van de nodige studentenvoorzieningen op campus Zwijnaarde.

2. Het waarborgen van een haalbare werklast voor alle studenten aan onze faculteit, zeker in de beweging naar activerend onderwijs.

3. De verdere digitalisering van onze studie. Uit de situatie van de laatste maten is namelijk gebleken dat dit wel mogelijk is en ook duidelijke voordelen heeft.

Favoriete eten in de UGent-resto’s:
Eerlijk gezegd gaat er niets boven een eenvoudige vers gekookte kotmaaltijd, zeker nu goede Brugspaghetti verleden tijd is.

Léa Schmitt

Studierichting: Industriëel ontwerpen (Campus Kortrijk)

Gelieerd aan: FRIS, Opleidingscommissie IO

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Campus Kortrijk op de kaart zetten en de belangen van de UGent-studenten die daar studeren behartigen op facultair niveau. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk voor mij dat Kortrijkse studenten toegang hebben tot dezelfde voorzieningen als Gentse studenten.

2. De kostprijs voor ontwerpvakken naar beneden halen zodat het toegankelijk is voor iedereen.

3. Duurzaamheid, zowel geïntegreerd in de studierichting alsook bij de werking en activiteiten van het UGent.

Favoriete eten in de UGent-resto’s:

In campus Kortrijk gebruiken wij de voorzieningen van de Howest.

Selene Spruytte

Studierichting: European master of Science in Photonics

Gelieerd aan: VTK en FRiS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Communicatie

2. Actief leren

3. Taalondersteuning

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Brugspaghetti

Louise Toye

Studierichting: 3e bach. ingenieurswetenschappen: architectuur, vanaf volgend jaar student ir. bouwkunde

Gelieerd aan: FriS, De Loeiende Koe

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Verhuis van de Plateau naar Zwijnaarde en het technicum

2. Goede communicatie tussen de vakgroep en de studenten

3. Lesopnames aan onze faculteit

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Balletjes in tomatensaus met frietjes

Frances Van Wesemael

Studierichting: 2e bachelor Ingenieurswetenshappen: architectuur

Gelieerd aan: OCingwA (Opleidingscommissie Ingenieurswetenschappen Architectuur)
FriS (Facultaire Raad van Ingenieursstudenten)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Een aanspreekpunt zijn voor alle studenten

2. Meewerken aan een goede samenwerking tussen alle stuvers

3. De belangen van de architectuurstudent vertegenwoordigen (en faciliteiten verbeteren)

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Spaghetti!!!!

Mattias Niels

Studierichting: ir. Biomedische Ingenieurstechnieken

Gelieerd aan: tot nader order mijn kot. Oh ja, en FRiS – de Facultaire Raad van ingenieursstudenten

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Verbetering van lesmateriaal

2. Onderwijskwaliteit

3. Communicatie

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Zolang er geen koriander in zit ben ik content, tbh

Aaron Nemegeer

Studierichting: industrieel ingenieur automatisering (campus Kortrijk)

Gelieerd aan: Onafhankelijk

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Informatie naar de student zelf

2. Dia’s en lesmateriaal voor de les online zetten

3. Opvolgen van vooruitgang per student online (student vindt vragen stellen vaak niet leuk of voelt zich een zaag na het stellen van een zeker aantal vragen)

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Frieten met vol-au-vent

Floris Meeusen

Studierichting: Industrieel Ingenieur: Industrieel Ontwerpen

Gelieerd aan: EDGE & FRiS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Belang van Kortrijk

2. Communicatie

3. Veiligheid op campus

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Kortrijk heeft geen UGent resto's (red.)

MaryBeth Defrance

Studierichting: 3de bachelor burgerlijk ingenieur Computerwetenschappen

Gelieerd aan: FRiS – Gentse Studentenraad

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Leefbare campussen

2. Doenbare studiejaren (werklast doorheen het jaar – examen(-rooster))

3. Bewustmaking studenten over hun rechten (+ steunen rechten)

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Spaghetti in de Brug 2 jaar geleden

Álvaro Conejo Rupp

Studierichting: Burgerlijk Ingenieur

Gelieerd aan: FRiS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Verhuis Technologiepark

2. Ervoor zorgen dat assisten bij practica wel degelijk behulpzaam zijn

3. Zorgen dat proffen en assistenten steeds voorbereid naar de les komen

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Bruin Broodje Maison zonder mayo om mee te nemen

Daniël Withoeck

Studierichting: 3de bachelor ingenieurswetenschappen (burgerlijk ingenieur) chemische technologie en materiaalkunde

Gelieerd aan: lid van VTK (maar voor de rest niet zo actief daarin) & MaChT (studentenvereniging voor burgies chemische technologie en materiaalkunde – vrijwilliger daarbinnen)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Communicatie

2. Onderwijskwaliteit (en daaraan inherent verbonden: digitalisering)

3. Organisatie van de verhuis van de faculteit (voor burgies en indies (behalve campus Kortrijk) naar de campus in Zwijnaarde – voor archies naar het technicum)

Favoriete eten in de UGent-resto’s: moeilijke opgave – omdat het niet altijd spaghetti moet zijn, een lijstje: tortelloni vier kazen, nasi goreng loempia, Thaise wokschotel met kip & paella (benamingen voor het gemak overgenomen uit de allergenenlijst van april 2019)

Alexander Vande Ghinste

Studierichting: 3e bachelor Werktuigkunde-Elektrotechniek

Gelieerd aan: FRiS – Facultaire Raad van Ingenieursstudenten

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Optimale onderwijskwaliteit

2. Verhuis naar Zwijnaarde

3. Digitalisering

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Spaghetti van de Brug 2 jaar geleden

Dorien Weijtjens

Studierichting: Industriële wetenschappen bouwkunde (bachelor)

Gelieerd aan: Hermes, GUHO

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Welzijn van de student

2. Toegankelijkheid tot de faculteit

3. Begeleiding

Favoriete eten in de UGent-resto’s: De balletjes in tomatensaus

Jarno Deknudt

Studierichting: Industrieel Ontwerpen

Gelieerd aan: FRiS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

-  Vertegenwoordiging van Campus Kortrijk

-  Voorzieningen die de studenten in Gent hebben ook volwaardig aanwezig laten

zijn in Kortrijk.

-  De unieke richtingen van Campus Kortrijk ook inspraak geven bij de beslissingen

die in Gent genomen worden.

Favoriet eeten in de UGent-resto’s: Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gegeten in een UGent resto... Verse gemaakte lasagne met vrienden op kot dan maar.

Margot Bultynck

Studierichting: 2e bachelor ingenieurswetenschappen: architectuur

Gelieerd aan: FriS (Facultaire Raad van Ingenieursstudenten) & OCingwA (Opleidingscommissie Ingenieurswetenschappen Architectuur)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Binnen de faculteit vertegenwoordigen de architecten een minder groot deel van de studenten. Daarom is het belangrijk dat er in de faculteitsraad iemand zit die hun belangen kan verdedigen (zeker met de komende verhuis naar het Technicum binnen een aantal jaar). Op deze manier kan er ook meer aandacht gevestigd worden op de faciliteiten voor de architectuurstudent.

2. Bijdragen aan een goede samenwerking tussen de verschillende studentenvertegenwoordigers en op zoek gaan naar nieuwe, enthousiaste stuvers om onze stem in de faculteit te versterken.

3. Een duidelijk aanspreekpunt vormen en op zoek gaan naar antwoorden op de vragen van mijn medestudenten.

Favoriete eten in de UGent-resto’s: spaghetti!

Maxim De Clercq

Studierichting: Burgelijk ingenieur (Computerwetenschappen)

Gelieerd aan: VTK Gent

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Studentenwelzijn

2. Infrastructuur

3. Communicatie

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Vegetarische spaghetti

Servaas Lips

Studierichting: 2de bachelor indutriële wetenschappen chemie

Gelieerd aan: /

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Lesopnames aan onze faculteit

2. Introductie engelstalige vakken in de master

3. Verhuis naar Zwijnaarde

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Hamburger met frietjes in resto D op schoonmeersen

Joséphine De Visscher

Studierichting: (Derde bachelor) Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen

Gelieerd aan: VTK

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Communicatie via mail

2. Communicatie via Ufora

3. En voor de verandering het studentwelzijn.

Favoriete eten in de UGent-resto’s: De soepjes met extra veel croutons!

Elisabeth Hoffman

Studierichting: IEOR (Industrial Engineering and Operations Research)

Gelieerd aan: VTK

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Digitalisering

2. Studentenverenigingen

3. Erasmus studenten

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Brugspaghetti

Arent Van Overmeire

Studierichting: Control Engineering and Automation

Gelieerd aan: VTK Gent

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

Efficiëntere/transparantere samenwerking met verenigingen-kloof tussen de student en de faculteit verkleinen-verbetering van (bepaalde) studentenvoorzieningen

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Brug Spaghet

Wout Vierbergen

Studierichting: Industrieel Ingenieur Informatica

Gelieerd aan: Gentse Studentenraad en FRiS

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als stuver:

1. Onderwijskwaliteit. Hierbij dan ook vooral een focus op de overgang naar het nieuwe onderwijskwaliteitszorgsysteem waarmee de UGent de onderwijskwaliteit wilt waarborgen. Opleidingen moeten daarvoor ook de nodige middelen en ondersteuning krijgen om een degelijke onderwijskwaliteit te kunnen aanbieden.

2. Studentenparticipatie in opleidingscommissies. 114 studentenvertegenwoordigers zetelen er aan onze faculteit in een opleidingscommissie. Ken je die van jouw opleiding? Er moet ingezet worden op een betere werking van de opleidingscommissies en een nauwere betrokkenheid van studenten in die commissies. Schijnparticipatie is geen studentenparticipatie!

3. Duurzaamheid en ethiek. Onze faculteit heeft vorig jaar gekozen voor de strategische doelstelling ‘Duurzaamheid’. Op heel veel vlakken kan onze faculteit hier nog op inzetten – denk maar aan het wegnemen van drankautomaten die water verkopen, meer waterkraantje installeren en een groter en beter aanbod van vakken die duurzaamheid en ethiek behandelen.

Favoriete eten in de UGent-resto’s: Pizza tomaat-mozarellaSpecifieke vragen

Specifieke vragen

Wat is volgens jou het grootste pijnpunt aan je faculteit?

Campus Zwijnaarde en het ontbreken van voldoende voorzieningen voor studenten (studieruimte, resto...) daar, is voor mij het grootste heikele punt.

Het moet gezegd worden dat onze faculteit het over het algemeen zeer goed doet, maar als er één punt is waar absoluut aan gewerkt moet worden, dan is het wel de uitbreiding van de studentenvoorzieningen op het technologiepark in Zwijnaarde.

Dat de overgang naar meer Engelstalig / internationaal gericht onderwijs relatief traag en moeizaam verloopt.

Communicatie. Niet dat het extreem slecht is, maar er zijn en aantal punten op vlak van communicatie die echt wel een pak beter kunnen.

Er is te weinig ruimte voor architectuurstudenten om optimaal te kunnen werken voor ateliervakken.

Er is niet altijd veel communicatie tussen de verschillende richtingen binnen onze faculteit. Dit wil ik proberen te verbeteren zodat we allemaal samen de belangen van de studenten binnen de faculteit kunnen verdedigen.

Gebrek aan lesopnames (Oops, Corona is ons voor).

Momenteel zijn de werken een nogal vervelende zaak, dit is echter geen probleem. Tijdens de examens zouden deze echter even mogen worden stilgelegd. (Een van de examens was er iemand met een boor bezig in het lokaal ernaast)

 De kosten die aan vele richtingen verbonden zijn. Vaak worden die niet of te weinig terugbetaald en dit kan nieuwe studenten belemmeren.

Het grootste pijnpunt is het taboe rond mentale moeilijkheden.  Het eerste jaar zorgt voor vele mensen een mentale klop, maar hier lijkt er niet over gesproken te worden.

 De verouderde infrastructuur meer bepaald het Plateaugebouw en de daardoor uitgelokte problemen rond digitalisering.

Communicatie tussen faculteit en studenten…

Het feit dat de industriële wetenschappen en ingenieurswetenschappen niet op éénzelfde campus zitten, waardoor het contact tussen de studenten gering is.

De nood aan een meer richting-specifieke aanpak van individuele noden en problemen, sommige opleidingen verschillen heel sterk en een aparte aanpak kan dus zeker geen kwaad.

Als architectuurstudent is het niet altijd gemakkelijk om een vol lessenrooster te combineren met de vele deadlines. Lesopnames of kennisclips zouden dan ook voor ons een aangename hulp zijn. Ook is er te weinig plaats in de ateliers.

Het gebrek aan lesopnames is zeker iets waar we op moeten inzetten, maar wat een student echt nodig heeft zijn beertjes.

Afwezigheid van lesopnames

Zeker de communicatie niet hoor... Corona opens your eyes 

Slechte integratie van erasmussers en geen online lessen

Het gebrek aan studentenvoorzieningen op campus Ardoyen en de gesplitste werking (tussen campus Boekentoren en campus Ardoyen).

De slechte integratie van de opleidingen Industriële Ingenieur aan onze faculteit. Er is heel veel onbenut potentieel in een goede integratie van deze opleidingen aan onze faculteit op quasi elk vlak. Een artefact dat sinds de integratie in 2013 aansleept.

Geef één concrete maatregel waarmee jij aan duurzaamheid zou willen werken aan jouw faculteit.

Drankfonteintjes waar je je waterfles kan vullen. (Het verlaten van het energieverslindende plateaugebouw is al beslist.)

Het grootste effect qua duurzaamheid kan bereikt worden door de veranderingen op campus Ardoyen toe te passen met oog op de toekomst, dus in te zetten op milieuvriendelijke gebouwen en een goede bereikbaarheid met de fiets en openbaar vervoer.

Duurzaamheid moet als onderwerp meer aan bod komen tijdens de studie en dit liefst over de hele lijn op een concrete wijze met focus op praktische aanpak.

Automaten met individueel verpakte koeken en flessen frisdrank zouden best verminderen/verdwijnen en vervangen worden door gezondere en minder verpakte alternatieven zoals drinkfonteinen en fruit.

Met FRiS zijn we bezig met het maken van een case competition over duurzaamheid. Dit is al een goede stap richting meer belang en aandacht hechten aan duurzaamheid aan onze faculteit. Daarnaast zitten wij in een ideale richting waarbij ze meer duurzaamheid in onze vakken zouden moeten kunnen verwerken dus dat zouden ze ook moeten doen.

Meer papierbakken.

@Marybeth meer middelen geven (n.a.d.r.: Marybeth is de FRiS-duurzaamheidsverantwoordelijke; men moet niet zoeken hetgeen ervaring makkelijk vindt)

Unief is veel verbeterd met het afschaffen van de wegwerpbekers en de verkoop van de petflessen. Ik heb hier niet echt ideeën over, maar sta wel open hiervoor.

Prototyping materialen recyclen en 2dehands kopen van bedrijven, niet steeds nieuw aankopen.

Een nieuwe maatregel zou ik niet willen invoeren, maar eerder een reeds genomen maatregel strikter opvolgen. Het gaat namelijk over de maatregel dat er in de opleidingen moet gekeken worden naar ethiek en duurzaamheid in verschillende vakken verwerkt wordt. Ik zou daar ook verder in willen gaan dat er voor elke richting een gespecialiseerd vak dat duurzaamheid toepast op het studiegebied.

Een maatregel die ervoor zorgt dat de gebouwen efficiënt verwarmd worden, zodat we de veelvoorkomende situatie van het openzetten van ramen terwijl (of juist doordat) de verwarming aanstaat.

Uitwerken van een duurzame campus bij de verhuis naar Zwijnaarde. Aangezien de campus nog een deel moet uitgewerkt worden, is dit de perfecte gelegenheid om een duurzame campus te ontwikkelen.

Minder papierverspilling aangezien opdrachten vaak zowel digitaal als op papier ingediend moeten worden.

Mijn ervaring met duurzaamheid aan de faculteit is vooral beperkt tot wat er in Kortrijk gebeurt, en daar is er zeker nog ruimte voor verbetering. Een daarvan is de nood aan het beter beheren van afvalstromen in de werkateliers.

Voor een aantal vakken worden er readers en syllabi online geplaatst of verkocht die je eigenlijk nooit nodig hebt. Dit gaat over 500 tot 1000 pagina’s per student per cursus. Een korte toelichting van deze professoren in kwestie in het begin van het schooljaar zou kunnen vermijden dat deze in grote aantallen worden geprint.

Het sterk aanmoedigen van proffen om hun cursussen ook in recto-verso en online aan te bieden.

Ik denk dat onze faculteit het al redelijk goed doet op vlak van duurzaamheid maar als ik dan toch iets moet kiezen dan in de resto’s meer aangeven welk voedsel welke ecologische voetafdruk heeft.

Meer drankfonteintjes bv. in de bibliotheek.

De slechte integratie van de opleidingen Industriële Ingenieur aan onze faculteit. Er is heel veel onbenut potentieel in een goede integratie van deze opleidingen aan onze faculteit op quasi elk vlak. Een artefact dat sinds de integratie in 2013 aansleept.

Geef één concrete maatregel die de communicatie in jou faculteit zou kunnen verbeteren.

Minerva? Of duidelijkere weergave en ordening van meldingen op Ufora per vak. Proffen moeten ook geholpen worden om met Ufora te leren werken.

De berichten die vanuit de faculteit verzonden worden beperkt houden tot de essentie van de boodschap zodat meer studenten de tijd nemen om deze effectief te lezen.

Nieuws en veranderingen binnen de faculteit meedelen op sociale media en mensen dan ook aansporen om dit te volgen.

Veranderingen duidelijk doorgeven aan de FSR FRiS. Zij kunnen dan de nuttige en belangrijke veranderingen voor studenten op een betere manier overbrengen. Daarnaast is er reeds een Ufora-pagina van de faculteit, als ze daar nu een ergens een duidelijk overzicht zouden maken waar ze veranderingen en mededelingen kunnen meegeven zodat je er niet gewoon eens vluchtig door gaat door de reeds vele mails, kan het ook al veel helpen.

Ufora moet duidelijker zijn. Het monitoraat moet bijvoorbeeld berichten kunnen sturen naar de juiste doelgroep, niet iedereen wil de oplossingen van de oefeningen van ANAIIzien…

(Online) goed zichtbare centrale lijst van relevante contactpersonen en -gegevens. Ook is de drempel tot hulp vragen vaak nog hoog, waardoor elke inspanning om die te verlagen volgens mij ook moet overwogen worden.

Één vast online kanaal gebruiken om te communiceren zou waarschijnlijk beter zijn. (Bungo, Teams, Skype, …)

Snellere en duidelijker. Voorbeeld: de HoWest en alle kranten wisten van de coronabesmetting op campus Kortrijk lang voordat de UGent een mail stuurde. Daarin kwam ook geen nieuwe info en het weerlegde ook geen foutieve info reeds verspreid. Voor bepaalde onderwerpen een soort liveblog maken met steeds de nieuwste informatie, makkelijk te bereiken.

De komst van Ufora heeft daar voor de studentenvertegenwoordiging deuren geopend. Zo kunnen wij nu op een duidelijke en laagdrempelige manier beslissingen van de faculteit communiceren aan de studenten.

Studenten krijgen vaak zeer veel en lange mails toegestuurd. Een maatregel die die informatiestroom reduceert tot korte en duidelijke berichten zou de communicatie tussen faculteit en student enorm verbeteren.

De contactpersonen van de faculteit samenbrengen op één campus, zodat studenten altijd op dezelfde plaats terecht kunnen in plaats van bepaalde uren op de ene campus en de andere uren op de volgende campus.

Ufora discussies zijn een goed concept, maar redelijk omslachtig om er mee te werken, een structuur zoals bij facebook groepen bijvoorbeeld zou dit wel kunnen verbeteren.

Op zoek gaan naar nieuwe, enthousiaste studentenvertegenwoordigers en bijdragen aan een goede samenwerking met de huidige stuvers.

Het gebruik van een eenduidig maar gestructureerd communicatie-platform. Nu moet je zowel Ufora als Centauro in de gaten houden, wat snel tot verwarring kan leiden over waar of wanneer een les is. Ufora kan soms ook erg chaotisch worden.

Meer communicatie.

Belangrijke beslissingen eerst doorgeven aan de studenten, zodat ze dit niet via de VRT Liveblog moeten ontdekken.

Het opnemen van lessen en meer evenementen in verband met de studiekeuze in het 2e jaar en het masterjaar organiseren. Ook meer infomomenten door studentenverenigingen laten organiseren.

Enerzijds het centraliseren van de communicatie zodat de student niet langer op meerdere locaties op zoek moet gaan naar info en anderzijds het mogelijk maken om met deze info te interageren zodat de student eenvoudig kan schiften tussen dringende en minder dringende zaken, kalenders kan importeren/manipuleren, duidelijk kan zien wat er nog moet gebeuren en wat al in orde is…

Een facultaire (studenten)nieuwsbrief!

Geef één concrete maatregel hoe jij het onderwijs zou willen verbeteren op jouw faculteit.

FRIS aanbevelingen rond leermateriaal volgen.

Meer inzetten op digitalisering, lessen zijn deel van het materiaal bedoeld om leerstof te ondersteunen en zouden dus zoveel mogelijk beschikbaar moeten zijn.

Met de universiteitsbrede beweging naar activerend onderwijs wil ik vooral inzetten op het behoud van een aanvaardbare werklast voor en de mogelijkheid tot zelfstandigheid van de studenten.

Meer inzetten op het opleiden van professoren om leerstof gestructureerd over te brengen en de kwaliteit van hun PowerPoints (of ander lesmateriaal) te verbeteren.

In het algemeen zijn al onze vakken enorm theoretisch. Zodanig zelfs dat er vaak geen, of zeer weinig, praktische voorbeelden worden gegeven. Hier zouden ze echt wel wat meer dieper mogen ingaan op werkelijke toepassingen zodat je de theorie echt eens in actie ziet hoe dit dan werkelijk zit.

Architectuurstudenten hebben meer structuur nodig, de ateliervakken zijn vaak chaotisch.

De evolutie van lesmateriaal moet bekeken worden om verder te gaan dan de huidige ene-oor-in-ander-oor-uit lesstrategieën waarbij elfendertig vergelijkingen op een dia worden gepropt.

Alle lessen sowieso één keer opnemen en online zetten

Onderwijs Evaluaties meer in het daglicht zetten door de proffen zelf, en die ook strikter opvolgen.

In mijn specifieke opleiding wordt dit reeds gehanteerd, maar dit zou beter faculteitbreed toegepast worden. Alle professoren/assistenten delen een kalender waarin de deadlines van taken/projecten worden ingevuld. Op deze manier wordt erop gelet dat er geen grote deadlines dicht bij elkaar worden gelegd.

Alle vakken verplichten om toch zeker een vorm van lesopname, livestream, infovideos, enz. aan te bieden. Het is ontoelaatbaar lessen te vervangen door zelfstudie tijdens deze periode. Verder moet ervoor worden gezorgd dat na deze crisis lessen aan de faculteit opgenomen kunnen worden. Onze faculteit loopt hiermee enorm achter op de andere.

Volgens mij kan je al het een en ander bereiken door lesgevers te stimuleren om tijd te investeren in verbeterd cursusmateriaal (als in meer dan een hoopje slides, en meer naar notities enzovoort). Het lijkt me lastig om hier een echte regel te formuleren…

Meer online onderwijs in de vorm van lesopnames. Omwille van de maatregelen rond COVID-19 zijn veel proffen genoodzaakt online les te geven terwijl ze normaal erg tegen lesopnames zijn. Nu hebben ze de werkwijze toch al onder de knie en kunnen ze dit eventueel toepassen in de toekomst.

Keuzevakken zijn een grote meerwaarde voor de opleiding, maar uit de eindeloze lijst van vakken kiezen is een echt huzarenwerk. Opleiding specifieke lijsten van geschikte en relevante keuzevakken zou het keuzeproces kunnen verbeteren.

Het gebeurt regelmatig dat bepaalde leerstof twee- of driemaal in andere lessen terugkomt. Soms is dit zeker nuttig om een bepaalde situatie in het licht van een ander vakdomein te zien of gewoon omdat het basiscompetenties zijn. Op andere momenten zou deze tijd gewoon aan nieuwe leerstof besteed kunnen worden.

Lesopnames ... en beertjes.

Lesopnames zou volgens mij een verbetering van het onderwijs zijn omdat het je in staat stelt stukken te herbekijken die je niet begreep tijdens de les.

Meer opgenomen lessen, aangezien niet elke student even gemakkelijk in de les geraakt. #oeps

Homogener evaluatie niveau over de verschillende richtingen en het traject GIT studenten optimaliseren.

Het voorzien van lesopnames zou de kwaliteit van het onderwijs echt spectaculair doen toenemen en heel wat nieuwe mogelijkheden bieden.

Betere werking van opleidingscommissies en een goede betrokkenheid van studentenvertegenwoordiging in die commissies. Feedback van studenten is broodnodig om te weten hoe men effectief het onderwijs kan verbeteren. Te vaak is dit louter schijnparticipatie.

'Mentaal welbevinden moet een belangrijk thema worden aan de universiteit.

Helemaal akkoord.

Ook de stap van het middelbaar naar universiteit en de vele veranderingen daarbij mogen niet onderschat worden, hier had ik het zelf lastig mee. Maar dit is zeker niet het enige waar studenten hulp bij kunnen gebruiken.

Akkoord.

Er is geen ontkennen aan dat universitaire studies een zekere prestatiedruk met zich meebrengen, die bij momenten zwaar op een persoon kan wegen. Begeleiding voor studenten in hun zoektocht naar een goede balans tussen inspanning en ontspanning alsook algemeen mentaal welzijn kan een groot verschil maken.

Akkoord.

Ik geloof dat het mentaal welbevinden voor een groot deel kan verbeterd worden door rechtvaardige evaluaties met duidelijke richtlijnen en goede lessen.

Akkoord.

Mentaal welzijn is even belangrijk als fysiek welzijn. Net zoals je niet goed kan presteren en op je gemak kan zijn als je ziek bent, zo kan je dat ook niet als je bijvoorbeeld depressief bent of een burn-out hebt.

Neutraal.

Het is zeker niet dat ik mentaal welbevinden niet belangrijk vind, integendeel. Wij vinden het vooral belangrijk dat de mogelijkheden en initiatieven die er nu reeds zijn meer moeten gepromoot worden. Er moet dus uiteraard de ruimte zijn om erover te spreken en hulp te krijgen indien nodig. Maar het mag niet het onderwerp worden waar, bij wijze van spreken, in elke les over gepraat moet worden.

AKKOORD.

Niet enkel leren is belangrijk.

Akkoord.

Studies aan de universiteit zijn niet gemakkelijk. Ik denk dat we er dus zo veel mogelijk voor moeten zorgen dat we dit voor de studenten toch zo goed en aangenaam mogelijk kunnen maken om zo ook het mentaal welbevinden van de studenten te proberen verbeteren.

Neutraal.

De beleidsmakers beginnen de boodschap te begrijpen en hebben al mooie stappen gezet rond mentaal welbevinden. Het moet dus geen thema wórden, maar we moeten er wel over waken dat het er wel één blíȷ́ft.

Akkoord.

Iemand op zijn plaats zetten omdat hij te laat is, is natuurlijk wel terecht. Tenzij het voor persoonlijke redenen is.

Akkoord.

De studiedruk, al dan niet gecombineerd met externe druk, is makkelijk teveel. Dit kan een levenslange invloed hebben op de studenten. De psychologische bijstand moet makkelijker bereikbaar zijn, ook moet erover gepraat worden dat het oké is om hulp te zoeken.

Akkoord.

Zoals ik reeds hierboven heb geschreven, zijn er veel studenten die moeilijkheden krijgen in het eerste jaar van hun studies. Daarom vind ik het belangrijk dat studenten bij de eerste tekenen van mentale problemen reeds hulp durven te zoeken.

Akkoord.

Het is een essentieel onderdeel van de universiteit om ervoor te zorgen dat studenten die mentale problemen ondervinden hulp kunnen vinden, uiteraard moeten ze bij ernstige problemen doorverwezen worden naar gespecialiseerde dokters/hulplijnen, maar er moet zowiezo een basisopvangnet zijn. Zeker nu, door onzekerheid en het wegvallen van structuur ervoor zorgen dat veel studenten de draad kwijt raken.

Akkoord.

Het mentaal welbevinden van de studenten, assistenten, proffen en dergelijke moet centraal staan. Bij het invullen van deze vragenlijst om één uur ’s nachts schieten mij twee voorbeelden te binnen: in eerste instantie moet bij het opstellen van studieprogramma’s de werklast geëvalueerd worden, en bekeken worden of de werkdruk niet té hoog wordt. Tweede mogelijke maatregel (meer universiteitsbreed) is het evalueren van het huidige aanbod aan psychologische bijstand voor studenten moet geëvalueerd worden…

Akkoord.

We merken duidelijk dat de volledige coronacrisis grote gevolgen heeft voor het mentaal welzijn van de studenten, hier wordt echter te weinig rond gedaan in de universiteit. Dit is iets waar aan gewerkt moet worden!

Akkoord.

Een student die zich mentaal, fysiek en/of sociaal niet goed voelt, kan ook niet met volle kracht presteren.

Akkoord.

Zoals al reeds gemerkt in het nieuws de laatste tijd zijn de depressiecijfers onder studenten aanzienelijk gestegen, zeker gezien de situatie, dit zal zich later dan ook waarschijnlijk vertalen in slechtere resultaten.

Akkoord.

Voor veel jongeren is de universiteit een mentaal veeleisende periode. Ik wil dan ook dat zo veel mogelijk de stress wegnomen wordt op momenten waar dit vermeden kan worden. Door bijvoorbeeld lesopnames zou elke student op zijn eigen tempo de lessen kunnen volgen.

Akkoord.

Een student moet zich goed en thuis voelen aan de universiteit. Ik vind dat dit een prioriteit moet zijn. Beertjes helpen altijd.

Zeker akkoord.

De werkdruk kan soms zeer hoog zijn, zeker in het eerste jaar met de vele testjes. In dat eerste jaar zijn de nieuwe vriendschappen ook nog pril dus kan niet iedereen zijn zorgen even goed kwijt. Het is goed dat onze universiteit studentepsychologen ter beschikking heeft om als het even allemaal te veel wordt ergens terecht te kunnen.

Akkoord.

De studenten hun fysieke gezondheid wordt belangrijker geacht dan hun mentale gezondheid op dit moment.

Akkoord.

Studenten moeten meer begeleid worden, vooral Erasmus studenten.

Akkoord.

In alles wat een universiteit doet moet er o.a. rekening gehouden worden met het mentaal welbevinden van haar studenten en medewerkers.

'Meer studieruimtes moeten een prioriteit worden van de universiteit.'

Akkoord.

Er kan nooit genoeg studieruimte zijn! Door drukte vermindert de productiviteit voor sommigen en met studieruimte dichtbij kan een verloren uur misschien een productief uur worden.

Deels akkoord.

Studieruimtes zijn onmisbaar voor pendelstudenten en zeer handig voor iedereen. Maar een prioriteit voor mij is duidelijkere communicatie over welke ruimtes als studieruimtes kunnen gebruikt worden. Veel medestudenten weten bijvoorbeeld niet dat lege PC-lokalen hiervoor mogen gebruikt worden.

Akkoord.

Momenteel is er een duidelijk tekort aan ruimtes waar de studenten kunnen studeren. Naast de traditionele stille studieruimtes als bibliotheken zou ik ook graag meer inzet zien op ruimtes met de juiste faciliteiten waar men in groep aan projecten kan werken.

Neutraal.

Ik denk dat er doorheen het jaar genoeg rustige studieruimtes zijn. Het knelt vooral in examenperiodes of als het gaat om het gebruik van specifieke labo’s onder supervisie.

Akkoord.

Tijdens de examenperiode is er enorm veel vraag naar studieruimtes waar studenten samen kunnen blokken, veel meer vraag dan aanbod. Wij vinden het dan ook aan de UGent om een oplossing te zoeken en meer studieruimte te creëren, aangezien de vraag hiernaar zeer groot is.

Neutraal.

Ik ben iemand die liever alleen studeert op kot.

Akkoord.

Vooral tijdens de blokperiode en de examens. Dan is het namelijk niet de bedoeling dat je je zorgen moet maken over het feit of je die dag wel een goede studieplek zal vinden.

Akkoord.

Ook hier werden al inspanningen geleverd, maar de initiatieven komen meestal nog bottom-up. Personeel vinden is uiteraard niet altijd even vanzelfsprekend, maar waar kan moet gekeken worden naar opties. De bestaande bloklocaties hebben hun nut al meer dan bewezen.

Neutraal.

Iedereen heeft ook een kot om op te werken. Natuurlijk is een groepsruimte handig als je ze nodig hebt. Op kortrijk zijn er enkele meer nodig, maar dat hangt af van het moment. Het is beter om ongebruikte klaslokalen hiervoor te benutten.

Akkoord.

In Gent is dit zeker een probleem, in Kortrijk minder.

Akkoord.

Aan onze faculteit kampen we met een schrijnend tekort aan studieruimtes. Daarom eisen wij ook dat, bij onze verhuis naar Zwijnaarde, er ruimtes worden voorzien voor studenten, zowel om te studeren als waar ze samen projecten kunnen maken. De ruimte in de iGent is hier nu al niet toereikend voor.

Akkoord.

Ik hoop dat bij de opening van de Boekentoren veel studieruimte vrijkomt en zo deze kwestie minder dringend wordt. Zo niet, moet er verder naar oplossingen worden gezocht.

Akkoord.

Studieruimtes, waarbij uiteraard de nodige aansluitingen en dergelijke voorzien worden, kunnen zeker een meerwaarde bieden voor studenten die gaarne in een rustige omgeving onderwijsgerelateerde zaken afhandelen. In een eventuele verhuis naar Zwijnaarde zou dit moeten meegenomen worden, zodat er ruimtes ontstaan waar men in een rustige omgeving kan blokken. Die ruimtes worden bij voorkeur ingepland op een rustige locatie (en niet op een of ander klein tussenverdiep waar toevallig ook de toiletten gevestigd zijn, zoals nu in de Plateau het geval is *cynische lach*).

Neutraal.

Bij de verhuis naar Zwijnaarde moet er zeker over gewaakt worden dat er voldoende studieruimte is. Er zijn echter wel zaken die we boven studieruimtes nemen, zoals voldoende grote auditoria, genoeg voedselvoorzieningen enz

Akkoord.

Ik merk in mijn persoonlijke omgeving dat veel studenten nood hebben aan studieruimtes aangezien ze zich daar het beste concentreren. Hierdoor is het belangrijk dat deze studenten zonder een al te grote verplaatsing deze kans ook moeten krijgen.

Akkoord.

Maar naast studieruimtes is het ook zeer belangrijk dat er voldoende open WERKRUIMTES/ATELIERS voorzien zijn voor richtingen die zich met meer praktische zaken bezig houden, zoals prototypes, maquettes etc.

Akkoord.

Zowel tijdens de examens als in atelier-situaties, kampen we met te weinig werkplekken. Het kan dan wel motiverend werken om op tijd op te staan, maar het brengt ook heel wat stress met zich mee. Niet echt iets waar je aan wil denken vlak voor een jury of een examen.

Akkoord.

Vooral tijdens de blok, dan zit de bibliotheek van letterkunde erg vol. Doorheen het jaar is dit niet zo een probleem.

Akkoord.

Ik studeer zelf zelden ergens anders dan thuis maar als het dan toch eens gebeurt dat ik tijdens een springuur iets wil doen is er soms geen ruimte voor en dat is frustrerend.

Akkoord.

Studenten studeren namelijk meer en meer in groep. Er zijn niet genoeg lokalen om de vraag van de studenten te beantwoorden.

Akkoord.

Vooral in Zwijnaarde. Er moeten meer plaatsen zijn voor groepwerken en om te kunnen studeren in stilte.

Akkoord.

Zeker aan onze faculteit is er echt een gebrek aan studieruimtes die geschikt (stil, voorzien van internet/stopcontacten…) en voldoende toegankelijk (redelijke openingsuren, gemakkelijk bereikbaar…) zijn. Dergelijke ruimtes kunnen een enorme meerwaarde zijn voor de student.

Akkoord.

Aan onze universiteit, en zeker onze faculteit is er een groot gebrek aan studieruimtes, vooral dan ruimtes waar men aan groepswerken en projecten kan werken.

Hoe zie jij de toekomst van digitaal onderwijs aan jouw faculteit?

Online les zoals nu tijdens de coronacrisis is zeker niet voor alle vakken aan te raden, voor sommige vakken kan extra digitale ondersteuning of lesopnames wel een meerwaarde bieden.

Ik geloof dat digitalisering een gigantisch potentieel heeft aan onze faculteit, zeker omdat wij nu al veel gebruik maken van technologie. Jammer genoeg benutten we dit potentieel niet genoeg, waar we zeker nu een nadeel van ondervinden. Maar ook anders zijn online lessen, in verschillende vormen, een welkome aanvulling aan ons leermateriaal.

Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is dat digitaal onderwijs zeer duidelijke voordelen met zich meebrengt en dat dit iets is dat we verder moeten uitbouwen. Wat me hierbij enorm belangrijk lijkt is dat deze digitalisatie niet ten koste mag gaan van de meer klassieke onderwijsaspecten als een goede en volledige cursus en het aan bord uitwerken van problemen in de plaats van gemakzuchtig door een PowerPoint heenlopen.

  • In de toekomst zou ik graag zien dat er meer lessen opgenomen en online gezet worden zodat mensen die ziek vallen tijdens het jaar aan afstandsonderwijs kunnen doen en dat de opnamens tijdens het studeren een extra bron van informatie kan zijn.
  • Communicatie met de professors via forums zou ook bevorderd moeten worden zodat leerlingen actief vragen kunnen stellen en elkaar ook kunnen helpen zonder de proffen te bombarderen met honderden e-mails.

Door de CoronaCrisis is de toekomst van digitaal onderwijs het heden geworden. Volledig off campus lesgeven is natuurlijk niet realistisch in normale situaties, maar we denken dat men wel kan leren wat de sterktes zijn van digitaal onderwijs. Hier denken we al gewoon aan kennisclips die de prof kan voorzien bij bepaalde zaken zelfstudie. Of indien een les wordt gegeven aan studenten van 2 verschillende campussen (bijvoorbeeld Campus Kortrijk en Campus Boekentoren) dat de studenten de mogelijkheid hebben om de les digitaal vanop hun eigen campus te volgen. Maar voorspellen hoe digitaal onderwijs er in de toekomst zal uitzien lijkt het ons onmogelijk om nu in een revolutie van digitaal onderwijs te voorspellen.

Lesopnames moeten er komen!

Op sommige vlakken is dit zeker een mogelijkheid, op andere vlakken is dit moeilijk. Ik denk dan specifiek aan mijn studierichting architectuur. We hebben wel bewezen in deze quarantaine dat het kan, maar voor bepaalde vakken (zoals vakken met groepswerken, architectuurontwerp …) is het gewoon beter om niet digitaal te gaan.

Ooit. Hopelijk.

Positief, volgens mij moet het mogelijk zijn om alle lessen vanop een afstand te volgen. Het grootste nadeel is dat de labo’s en de groepswerken zijn afgelast.

 Lesopnames van minstens alle theorievakken. Bij ziekte is dit nu problematisch bij sommige lessen.

Als Computerwetenschapper is dit een onderwerp waarvan ik vind dat het zeker aan ons is om dit toe te passen. Ik zie in de nabije toekomst vooral de nood aan kennisclips, om bepaalde moeilijke concepten sterker te ondertussen of als aanvulling op bepeaalde stukken leerstof die vallen onder zelfstudie.

Ik verwacht een sterke toename in vele vormen van digitaal onderwijs, zeker na de coronacrisis. De faculteit namelijk loopt wat achter op het vlak van lessen die opgenomen worden en dergelijke in vergelijking met andere faculteiten.

De faculteit zal in de toekomst zeker verder moeten inzetten op digitalisering. Een eerste simpele maatregel die genomen zou kunnen worden is de introductie van lesopnames (zoals al op vele andere faculteiten gebeurt).

Sinds de corona-maatregelen zijn we gedwongen tot het uitwerken van digitale leeromgevingen dus ik ben ervan overtuigd dat we hier in de toekomst gunstig gebruik gaan van kunnen maken.

Ik hoop dat we digitaal onderwijs kunnen uitbreiden naar meer lesopnames en digitale toepassingen, maar ik vrees ervoor dat dit nog niet voor de nabije toekomst is.

De huidige situatie is een goed voorbeeld hoe het moet en niet moet. Ik hoop dan ook dat de faculteit haar lessen hier uit zal trekken en deze zal toepassen in toekomstige plannen.

Aangezien er in de plateau weinig tot geen voorzieningen zijn om theorielessen op te nemen, vrees ik dat lesopnames op korte termijn er niet echt inzitten. Ik hoop dat bij de verhuis van de faculteit binnen een aantal jaar naar deze faciliteiten zal gekeken worden. Voor de ateliervakken is het natuurlijk geen verbetering om dit online te organiseren.

Meer lesopnames en meer mogelijkheid tot het live volgen van de les van thuisuit. Kortom, een stralende toekomst!

Volledige integratie! Digitaal onderwijs is belangrijk en zal meer en meer de norm worden. Generatie X is zeer hard bezig met digitalisering.

Opnames van lessen vind ik persoonlijk zeer belangrijk.

De vooruitgang op dit vlak wordt naar mijn mening echt gehinderd door het gebrek aan lesopnames. Door het verhelpen van dit probleem wordt een veel actievere en efficiëntere interactie tussen docent en student mogelijk wat uiteindelijk alleen maar voordelen heeft.

Lesopnames en beter gebruik maken van alle opties die Ufora te bieden heeft!

Hoe zie jij de toekomst op vlak van actief leren op jouw faculteit?

Er wordt al zeer veel aan activerend leren gedaan aan mijn faculteit, er mag zeker geen wildgroei zijn aan practica en deadlines maar aanmoedigen om doorheen het jaar te leren moet zeker. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat sommige alternatieve lesvormen ook studenten kunnen afschrikken om naar de les te komen.

Actief leren wordt al veel toegepast door oefeningenlessen en practica. Met een grotere verscheidenheid aan actieve lesvormen, en met goede begeleiding kan dit de opleidingen interessanter en gevarieerder maken. Met de nieuwe DOE-week voor de 1e Bachelor komt ook een extra vorm van actief leren.

“Tell me and I forget. Show me and I remember. Involve me and I understand.” Dit gezegde van Chinese oorsprong zegt voldoende. Activerend onderwijs legt de focus in het leerproces op het betrekken van studenten en zorgt voor een effectieve kennisoverdracht. Wel moet bij de implementatie enorm worden opgelet dat de werklast van de student niet onnodig wordt verzwaard.

Ik zou tijdens de lessen graag meer actief nadenken van de studenten zien aan de hand van online quiz-sites.

Aan onze faculteit zijn we op dit moment enorm veel bezig met actief leren, vooral dan op vlak dat wij, de stuvers, willen voorkomen dat het een uitvlucht wordt om de werkdruk te verhoging. In het algemeen zijn we eigenlijk reeds al een faculteit waar er veel actieve lesvormen zijn, door oefeninglessen, labo’s, practica, projecten… Ik denk dat er daarom niet enorm veel verandering zal zijn, behalve misschien op termijn meer leerpaden op Ufora of meer hoorcolleges die misschien op een actievere manier zouden gegeven worden. Maar voor de rest hebben we meeestal al enorm veel labo’s en practica en projecten dus die moeten niet gaan vermeerderen.

Architectuurstudenten hebben al veel vakken waar heel wat interactie wordt verwacht, men moet waken over de werklast!

Nu. De FEA is een faculteit die zich makkelijk leent tot het proberen van andere lesmethodes omwille van het gigantische spectrum aan lesvormen (hoorcolleges, werkcolleges, PC-lessen, practica, bordlessen, presentaties, noem maar op), waardoor de uitrol een zeer interessant gegeven kan worden. De komende jaren staan alvast enkele projecten hierrond gepland. Met StuVers in de Faculteitsraad kunnen we waken over het uitblijven van bijkomende werkdruk. Zie ook vraag 4.

Het actief leren kan minder toegepast worden in verschillende labo’s, maar dat betekent niet dat het niet meer gebeurt. Het is een proces om zelfstandig te gaan zaken opzoeken en je betrokken voelen. Dit kan worden gedaan door één grootte opdracht te geven door het jaar heen. Hier kan de student dan aan werken zoveel hij wil en er zijn versie van maken.

Redelijk gelijkaardig aan hoe dat nu gebeurt. Enkele proffen doen hier nog steeds niet aan mee, en dat zou nog moeten opgelost worden. De proffen die dit al wel doen, doen dit goed.

Algemeen wordt reeds heel actief geleerd aan onze faculteit. Hiermee bedoel ik dat de meeste vakken en vooral vakken in de latere jaren reeds zeer actieve deelname vereisen. Daarom vind ik het belangrijkste in de toekomst van activerend leren dat de werklast op de studenten niet wordt vergroot, maar dat het een middel zal zijn om de studenten te helpen met hun studies.

FRiS heeft onlangs in een werkgroep (waarin ik persoonlijk zetelde) enkele vormen van activerend leren bestudeerd en uitgewerkt. Deze worden nu voorgelegd aan de faculteitsraad. Ik hoop zo dat we binnenkort enkele nieuwe vormen van actief leren kunnen implementeren aan de faculteit.

Activerende lesvormen (bv. Projecten… of het stellen van een eenvoudige vraag tijdens de passieve les) zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan innemen in het lesgebeuren aan onze faculteit. Niet onbelangrijk voordeel van die lesvormen is uiteraard dat (bij mij toch :) ) leerstof beter blijft hangen. Op termijn denk ik dat ze de klassieke werk- (soms ook wel overschrijf-) en hoorcolleges kunnen vervangen. Hierbij moet uiteraard wel rekening gehouden worden dat er steeds voldoende begeleiding aanwezig is (en dat studenten dus niet aan hun lot overgelaten worden), en studenten niet overspoeld worden met projecten. Hieraan wordt momenteel al volop gewerkt, al spreekt het voor zich dat sommige aanpassingen meer impact zullen hebben dan andere en makkelijker te implementeren enzovoort…

De activo-antenne is hier al volop mee bezig en als Stuver proberen we hem hier zoveel mogelijk in bij te staan. We hopen binnenkort de eerste projecten te beginnen.

Onder actief leren versta ik het verwerven van kennis aan de hand van gepaste taken en ik merk dat dit al sterk wordt toegepast bij de opleidingen van industriële wetenschappen, natuurlijk weet ik wel niet hoe dit bij de opleidingen van ingenieurswetenschappen zit. Maar ik denk dat dit in de toekomst nog verder wordt gezet om zo het actief leren te bevorderen.

Op Campus Kortrijk is de aanpak al sterk gefocust op actief leren, dit ook vooral te danken aan de kleinere groepen, de faculteit kan dus zeker lessen trekken uit de situatie in Kortrijk.

De combinatie tussen theorie en praktijk is in onze richting altijd al moeilijk geweest. Ik denk dat ik niet enkel voor mezelf spreek als ik zeg dat we vaak pas na de inhaalweek onze boeken deftig kunnen opendoen voor de examens. Door op deze manier de leerstof te verwerken, zijn we vaak tegen het volgende academiejaar al een groot deel vergeten. Echt activerend leren kan je dit niet noemen.

Meer interactie tijdens lessen en waar kan de aangeleerde theorie meer omzetten in praktijk zoals bijvoorbeeld in practica of projectwerk.

Werkgevers vragen meer en meer naar concrete praktische skills waardoor actief leren niet meer weg te denken is in onze maatschappij.

Een herontdekking van alle (digitale) mogelijkheden zonder dat de werklast voor studenten stijgt.

 

Xander Vankwikelberge, Emiel Van Hootegem, Anne-Marie Leys en Silas Deblanc komen ook op als kandidaten. Ze werden gecontacteerd voor dit artikel. Emiel wenste niet mee te werken. Xander, Anne-Marie en Silas reageerden niet op ons verzoek.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen