Nadat Absynthe Minded het stadsfestival gisteren in gang mocht trappen, stond de eerste volgeplande dag van Boomtown in het teken van hiphop van eigen bodem. Voordat we ons in de Handelbeurs blootstelden aan de energie van Roméo Elvis en zijn Brusselse kompanen, konden we op het plein alvast in de juiste sfeer komen.
De jonge dj en producer uit Brussel die deze zomer als allereerste het podium op de Kouter mocht innemen, maakte zijn artiestennaam meer dan waar: ondersteund door twee gastzangers voerde de set van Beatsforbeaches ons met zijn invloeden van Jamaicaanse reggae, subtiele dubstep-vibes en funky beats mee naar exotische oorden, al was het nog schaarse publiek niet gemakkelijk warm te krijgen.
WWWarme klanken
In de Handelsbeurs was K1D intussen begonnen aan zijn set. De MC uit Sint-Niklaas, die ons wel continu in het Engels aansprak, rijmde zich vlot een weg op boombap en meer zinderende beats. Ondanks het feit dat de zaal zich nog niet helemaal wist te vullen en de toeschouwers nog leken te bekomen van de vorige avond, wist de joviale hiphopper zich te amuseren en zag hij de humor er wel van in (“Y’all having fun? Don’t lie to me”). Misschien zorgt de aankomende EP ervoor dat we de volgende keer niet met een ongemakkelijk lachje op die vraag moeten reageren, want die man kán wel degelijk iets.
Ook het talent van WWWater, het eerste volwaardige soloproject van Charlotte Adigéry, bleek al gauw onbetwistbaar. Met gemak lokte de Gentse zangeres met Caraïbische roots een groot en heupwiegend publiek naar de Kouter. Of het nu aan haar kanariegele Simpsonrok, de minimalistische elektrosounds, het heerlijke spelen met haar indrukwekkende stembereik of haar charmante persoonlijkheid lag, de Gentenaren leken de jonge artieste collectief te appreciëren.
Favoriete Guynaecoloog
Vervolgens mocht Roméo Elvis in de Handelsbeurs aantreden als het gezicht van de Brusselse hiphop, dat nog weinig te bewijzen had. Wie al eerdere optredens van het fenomeen bijwoonde, wist namelijk dat het moeilijk fout kon gaan. Die energie! Die mimiek! Met ‘Sabena’ en ‘Lenita’ was de toon snel gezet, en toen in het tweede deel ‘Drôle de question’ en ‘Bébé aime la drogue’ de revue passeerden was de buit eigenlijk al lang binnen. Copain Primero mocht nog wat mee komen rappen, het fijne ‘Appolo’ van l’Or Du Commun werd nog gebracht en het al iets oudere ‘Morale’ was een aangename rustpauze voor de twee laatste nummers. Dat ‘Tu vas glisser’ en ‘Bruxelles arrive’ voor een globale apotheose zouden zorgen, had u al door bij het begin van deze paragraaf.
Dat de Brusselse hiphopscene de meest bloeiende is van het moment, staat buiten kijf. Zwangere Guy, telg van de STIKSTOF-familie en nu dus ook solo aan zijn weg aan het timmeren, illustreert dat perfect. Beginnen deed hij op het gemak: ‘Bxl finest’ en ‘Jij niet zien’ deden ons op adem komen, en de Limburgers van Onze Zaak mochten hun nummer ‘Tijdelijk’ meerappen. Het waren niet de enige gasten: ook Primero en Le 77 waren weer van de partij om onder andere een steenharde versie van ‘Tourette’ te brengen. Op ‘Dokter Guy’ (‘maak lawaai voor jullie favoriete Guynaecoloog’) werd de hele meute rappers die vandaag optrad erbij gehaald om nog een laatste keer alles te geven, alvorens Zwangere Guy zelf zelfvoldaan en breedlachend het podium verliet. Een gevoel dat we met hem deelden, na een show die de perfecte opwarmer was om de stad in te duiken.
Reactie toevoegen