Gelekte documenten leggen onderzoeksgeheimen UGent bloot

De UGent biedt een wondere weldaad aan educatie en onderzoek, maar welke clandestiene praktijken verbergt men voor ons? Geheime studies, doofpotresearch, zotte professoren in de kelders? Gelekte rapporten bieden een inzicht in de schaduwen van UGent.

Een ufo in het Ufo?

De kelder van het Ufo, waar dient die eigenlijk voor? Geheime rapporten bieden een onthutsende inkijk in de realiteit: het Green Office blijkt niet meer dan een dekmantel voor een buitenaards laboratorium. Wat onze groene vrienden onderzoeken, is niet duidelijk. Is het een broeiplaats voor lizard people? Een labo ter ontwikkeling van een door aliens bestuurde, fysieke Torfsbot? Geruchten gaan de ronde dat er gezocht wordt naar de relevantie van Maarten Boudry. Wat het ook is, tweewekelijkse, nachtelijke leveringen van plutonium en Orval werpen enkel meer vraagtekens op.

Oplossing voor kotentekort

Er is te weinig ruimte om koten bij te bouwen. Daarom doet de UGent onderzoek naar maatregelen om de instroom van studenten te beperken. Een gelekte memo legt geplande, opleidingsspecifieke acties bloot: alle tweedehandswinkels zullen per direct gesloten worden om blandino's te weren. Een stadsbreed bootschoen- en haarclipverbod wil het groeiend aantal rechtenstudenten aan banden leggen. Tegen pol&soc'ers valt weinig te doen, blijkt uit de memo (er wordt enkel een soort spray gesuggereerd). Geneeskundigen in spe zal men blijven pesten met ingangsexamens, en nog minder stagebegeleiding.

Muggen en olifanten

In de kelders van de bio-ingenieurs heeft men van een mug een olifant gemaakt, in de hoop ze minder vervelend te maken. Het goede nieuws is dat de muggen nu meer moeite moeten doen om door je vliegenraam te geraken. Het slechte nieuws is dat ze je nu ook volledig kunnen leegzuigen, en tegelijk slechte jazz trompetteren.

Eindeloos typende apen

In 2003 werd in de Universiteit van Plymouth getest of een aap die een schrijfmachine voorgeschoteld krijgt, na verloop van tijd bijna zeker een kopie van een van de werken van Shakespeare zal uittypen. Het resultaat was echter een vijftal blaadjes met vooral de letter 's'. Afgelopen jaar testten UGent-onderzoekers de repliceerbaarheid van dit onderzoek, en dit bracht zowaar een leesbare tekst voort! De tekst in kwestie werd getypt door een hoogst intelligente aap en verschijnt als satire in deze Schamper.

Komkommers

De vakgroep biologie ontwikkelde een komkommer die uit zichzelf composteert als je hem in de frigo vergeet. Deze toepassing is bijzonder nuttig, want met de verkregen compost en zaadjes kun je je eigen komkommers kweken, die je dan opnieuw kan vergeten in de frigo. Waarom dit onderzoek geheim werd gehouden, is niet geheel duidelijk. Wel weten we dat onlangs een komkommerboer schijnbaar zonder reden werd omgebracht in Spiere-Helkijn. Op Telegram verscheen recent ook een foto van wat lijkt op een satanisch komkommeraltaar in de Ledeganck, maar het is niet duidelijk of er een verband is met het onderzoek.